|
صفحة: 3
תיאור היחידה יחידה זו מכוונת לכתיבה , והדגש הוא על כתיבה ארוכת טווח ) באופן יחסי ובהתאמה לילדים צעירים ( והכנת תוצר משותף . התוצר הצפוי : אוגדן הצעות לפעילויות בילוי לכל המשפחה . הפעילויות יכולות להיות מכל מיני סוגים : ביקור באתר מסוים בארץ , טיול בטבע , אטרקציה , אירוע ספורטיבי , פיקניק בחורשה או בחוף הים ועוד . הסוגה המרכזית שהילדים מתנסים בה ככותבים היא המלצה . היחידה מזמנת בתחילתה קריאה ככותבים של המלצה ) סמית , , ) 1984 ואחר כך נשלחים הילדים להתנסות בכתיבה עצמאית , אישית או שיתופית . ביחידה מוצגים ארבעה טקסטים לטובת הלמידה ממומחים . הטקסטים מדגימים המלצה לבילוי משפחתי ' ( מודלינג . ) ' הטקסט הראשון , מצפור צ'רה , נכתב ע"י כותבת מומחית ) עיתונאית , ) והטקסטים האחרים נכתבו ע"י תלמידים בכיתה ו' ) עמיתים מומחים . ) לצורך הכתיבה נדרשים הילדים להיעזר במקורות מידע מודפסים או דיגיטליים . במקרים רבים יש לסייע להם לחלץ את המידע , למשל באמצעות איסוף המידע בטופס נתון . המהלכים המוצעים ביחידה זו הם אלה : קריאה ככותב ) זיהוי רכיבי הטקסט , ) שיחה ודיון , בחירת נושא , איסוף מידע ואחזורו , כתיבת המלצה , הערכה ושכתוב , פרסום . במהלך היחידה יש המלצות לפעילויות בפורומים משתנים ) מליאה , קבוצות , זוגות , יחידים . ) המלצות אלו נתונות , כמובן , לשיקול הדעת של המורה , והן יכולות להשתנות מפעילות לפעילות במהלך היחידה . שיקולים בבחירת הטקסטים המדגימים הטקסטים המדגימים נבחרו מתוך כוונה להציג לתלמידים טקסטים העונים על דרישות הסוגה ועל ההקשר התוכני ) בילוי משפחתי . ) הבחירה להציג לתלמידי כיתה ג טקסטים של ילדים בוגרים יותר נבעה מהרצון לעודד את הילדים ללמוד מעמיתים ואף להעביר את המסר : ילדים יכולים להיות כותבים טובים ! הדגשים בתחום החינוך הלשוני איסוף מידע ואחזורו . שימוש באמצעים לשוניים למטרת שכנוע ) תיאורים מעצימים ומבחר מילים מתאים למטרת הכתיבה . ) התנסות בתהליך של כתיבה ארוכת טווח , הכוללת שכתוב והמסתיימת בפרסום . המלצות לקריאה נוספת ) למורים ( ברוש ש' ) עורכת ( ) 1993 ( אוריינות חדשה , תל אביב : מטח עזר ח' ) תשנ"ג , ) חינוך אורייני וטיפוח מיומנויות כתיבה באמצעות תהליך הכתיבה , חלקת לשון , , 9 עמ' 50-40 פלד נ' ) עורכת ( ) 1996 ( מדיבור לכתיבה , דרכים לאוריינות , כרך א , ' ירושלים : המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין והוצאת כרמל
|
|