صفحة: 11

1 . 2 מודל מופשט של מחשב המחשב הוא מערכת מורכבת מאוד המיועדת למשתמשים רבים , שלכל אחד מהם צרכים מגוונים . באיור 1 . 2 מוצג מודל המתאר רמות שונות של הפשטה של המחשב . בכל רמה מתייחסים לתיאור מופשט ( אבסטרקטי ) של הפעולות המתבצעות באותה רמה , בלי להיכנס שהתכנית המתורגמת על-ידי הקומפיילר שהוא מפתח , תנצל בצורה יעילה את המשאבים שהמחשב מספק . גם מפתחים של מערכות הפעלה משתמשים בשפת אסמבלי בחלק מן התכניות . מערכת הפעלה היא תוכנה המתווכת בין משתמש מחשב ( משתמש ביישום או מתכנת ) לבין החומרה , והיא מספקת ממשק בעזרתו יכול המשתמש להפעיל יישומים שונים . מערכת ההפעלה מטפלת בהרצה של כמה תכניות במקביל ' היא אחראית לחלוקת הזיכרון בין כל התכניות המורצות במחשב באותו זמן , והיא קובעת מתי ואיזו תכנית תתבצע במעבד בכל רגע ורגע . בנוסף , מערכת ההפעלה מספקת שירותים שונים , בהם יכולים מתכנתים בשפה עילית להשתמש , כדי לטפל בקלט המועבר מן המקלדת או מן העכבר , להציג פלט על הצג וכדומה . דוגמאות למערכות הפעלה נפוצות ; Linux , Windows וכדומה . תחום נוסף הוא מערכות משובצות מחשב ( Embedded System ) בהן משתמשים בבקרים זעירים , המשובצים במכשירים שונים , כמו : כלי-רכב , טלוויזיה , או מיקרו גל . תפקיד הבקר הזעיר הוא לפקח על פעולת המכשיר . הבקר הזעיר ניתן לתכנות והמבנה שלו דומה למבנה של מחשב , אבל הוא לא כולל התקנים היקפיים , כמו : מקלדת , צג , או דיסק קשיח . התקשורת בין הבקר לחלקי המערכת האחרים מתבצעת באמצעות אותות חשמליים , המועברים כקלט מהמכשיר לבקר הזעיר , אשר מוציא אותות חשמליים ששולטים על פעולת המכשיר , בהתאם לתכנית השמורה בו . כמו-כן , כל מתכנת בשפה עילית צריך להבין איך המחשב פועל ואיך החומרה משפיעה על ההתנהגות של התכנית בשפה העילית בה הוא כותב , וכך הוא יוכל לכתוב תכניות המנצלות את המכונה באופן יעיל יותר . לכן התנסות בכתיבה תכניות בשפת אסמבלי , שבה יש התייחסות לחומרה , מאפשרת להבין את עקרונות הפעולה והמבנה של מחשב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار