|
صفحة:
מפנים את הילדים אל הצירוף "ריאות ירוקות . " מפנים את הילדים לבירור המילה "ריאות" במילון ( מזכירים לחפש את צורת היחיד ) . שואלים איך מתקשר ההסבר מהמילון למשפט בטקסט , מבקשים מהילדים להשלים את המשפט : יערות הגשם הם כמו ריאות כי ... שואלים למה הצירוף הוא "ריאות ירוקות , " למה נוספה המילה "ירוקות" לצירוף . הפקת מידע גלוי ומשתמע מהחלק השני של הטקסט קוראים את החלק השני של הטקסט ( מהמילים : ואולם היערות העתיקים האלה . ( ... שואלים שאלות ( בעל-פה או בכתב ) שתפקידן שחזור המידע הגלוי בחלק זה של הטקסט , ומבקשים מהילדים להצביע / לקרוא / לסמן את המשפטים בטקסט שבאמצעותם ענו על השאלות . דוגמאות לשאלות : . 1 לשם מה כורתים את העצים ביערות הגשם ? . 2 מה קורה ליערות הגשם - לעצים , לבעלי החיים ? מפנים את הילדים לשלוש הפסקות האחרונות ומבקשים מהם לאתר מילים בעלות משמעות שלילית ( הכחדה , לגרום עוול , נזק . ( בודקים למי או למה מכוונות המילים האלה . הערה דידקטית : בפעילות זו לא ניתנת רשימת מילים , אלא מתבקשת רשימה מהילדים . מפנים את הילדים אל המילה הפותחת את החלק השני של הטקסט - ואולם - ומבררים את תפקידה בטקסט . 7 הפקת מידע משתמע מהטקסט השלם הערה דידקטית : לשיקול המורה אם לקרוא קריאה נוספת של הטקסט השלם . רושמים בשני טורים את רשימות המילים בעלות המשמעות החיובית והשלילית . מזכירים למי או למה מכוונת כל רשימה ( מילים חיוביות - ליערות הגשם , מילים שליליות - לבני האדם . ( פעילות איתור המילים מובילה לרעיון המרכזי בטקסט : מחאתו של הכותב נגד הכריתה המואצת של יערות הגשם . 6 הגדרה מתוך המילון רב מילים הצעיר : ריאה - איבר הנשימה בגוף , שתפקידו לספוג לתוך הגוף את החמצן שבאוויר ולסלק את הפחמן הדו חמצני מן הגוף . 7 המילה "אולם" מציינת היפוך או ניגוד במשמעות ורומזת על שינוי מגמה בטקסט . לשיקול המורה אם להזכיר נושא מטה-לשוני זה בכיתה . אם הילדים יודעים שמשמעות המילה "אולם" היא "אבל , " הם יכולים לשער שהכותב יגיד משהו שונה בפסקה זו .
|
|