|
صفحة: 77
נושא זה הוא גם אחד היעדים שהציב לעצמו ארגון קולך , המעניק למסורבות הגט ייעוץ משפטי , ופועל לקידום יוזמות חקיקה שיטילו סנקציות על סרבני הגט . ק ? לך " קולך" הוא ארגון נשים דתיות , שקם בשנת 1998 במטרה להעלות את המודעות הציבורית למעמדה של האישה הדתית בתוך המסגרת הדתית ולקדם את השוויון בין המינים . הארגון מקיים הרצאות וכנסים העוסקים בסוגיות הקשורות במעמד האישה ; מפרסם עלון שבועי ובו דברי תורה שכתבו נשים ; מעניק סיוע למעוכבות גט , או לנשים שנפגעו מהטרדה מינית ; וכן יוזם פעולות לקידום השוויון בין המינים בחברה הדתית . מסלול הטוענות הרבניות היה המשך של תהליך , שבו חדרו נשים דתיות-לאומיות לתחומים שהיו סגורים בפניהן עד אז , כמו חברות במועצות דתיות ( ראו פרשת שקדיאל , עמ' . ( 175-174 תחום נוסף שנשים דתיות-לאומיות משתלבות בו הוא ייעוץ הלכתי בנושאי טהרת המשפחה . למגמות אלה יש השלכות גם על סדרי התפילה בבתי הכנסת . בבתי כנסת אורתודוקסיים נשים יושבות מעבר למחיצה המפרידה בינן לבין הגברים , והן לא משמשות חזניות או גבאיות . אבל , מאז שנות ה90- הולך וגדל מספרן של הקהילות האורתודוקסיות , שבהן נשים קוראות בעצמן את מגילת אסתר בפורים , או מקיימות מנייני תפילה של נשים מדי שבת . כמו כן , בחלק מהקהילות האורתודוקסיות מתקיימים מניינים משותפים לגברים ולנשים , שהנשים משמשות בהם גבאיות ואף חזניות , או קוראות בתורה . אמנם , מגמה זו שנויה במחלוקת ומאפיינת רק מיעוט של נשים , ומיעוט של בתי כנסת , אך היא משקפת את התסיסה הפנימית הקיימת בציבור הדתי-לאומי . עמדה לימוד תורה לנשים ? תמר רוס , "תהליך בלתי הפיך , " מימד ראשון , גיליון מס' , 15 דצמבר , 1998 עמ' 21-16 המהלך לתגבור תורני של נשים לא הונע לכתחילה על ידי מרד נגד הבלעדיות של הסמכות הרבנית הגברית , אלא מתוך צורך כן להגביר את הזיקה לעושר המסורת היהודית ולהעלות את אוריינות הנשים בתחום זה לרמה מקבילה של הידע הכללי שלהן . למרות זאת עשויה תנועת הלימוד של נשים להפוך לפצצת זמן מתקתקת שתוצאותיה מוכתבות מראש . כל מאמץ להבחין בין לימוד למטרות עיוניות או לרכישת ידע מעשי של ההלכה לבין רכישת השפעה פעילה יותר על הפסיקה ההלכתית - לא יוכל לבלום את השתתפותן של נשים בתהליך ההלכתי … ... אולם מספרן המועט של נשים פוסקות הוא יותר תוצר סוציולוגי של מעמדן המסורתי בחברה היהודית מאשר שאלה הלכתית מובהקת . כפי שניסח זאת הרב בקשי דורון : " נשים יכולות להיות גדולי הדור ולשמש כמורות הוראה ומורות של תורה והלכה מעשית , מכיוון שהסמכות לתפקידים אלו נובעת מכישורים אישיים " . להקדשת שנים רבות לרכישת המיומנות הנדרשת להכרעות הלכתיות יש מחיר . היא עלולה לגרום לעלייה בגיל הנישואין ולהשפיע על דפוסי המשפחה של הנשים המעורבות , וגם לערער באופן כללי יותר על ריבוד התפקידים בין גבר לאישה שקודש במסורת מדורי דורות . אך האם בעולם שבו הן נדחפות לתפקידים הדורשים הכשרה ברמה גבוהה בכל תחום אחר , יש בכוחו של גורם כלשהו למנוע מנשים הכשרה תורנית מקבילה ? מאידך , לנוכח מעורבותן של נשים בחברה הכללית ותרומתן המוגברת בה , ספק אם ראוי שהמציאות ההלכתית העכשווית תוותר על התרומה הפוטנציאלית של תובנות ותגובות נשיות בלתי אמצעיות . ( עמ' ( 21 ההסבר ההלכתי לכך הוא , שמי שאינו חייב בעצמו במצווה מסוימת , אינו יכול להוציא את האחרים ידי חובה . כמו כן יש בהפרדה בין המינים בזמן התפילה ביטוי לצניעות . תמר רוס משמשת מרצה בכירה במחלקה לפילוסופיה יהודית באוניברסיטת בר אילן ובמדרשת לינדנבאום בירושלים . מחקריה עוסקים בתנועת המוסר , במחשבת הרב קוק ובעימות בין פמיניזם ליהדות האורתודוקסית .
|
|