|
صفحة: 39
מן העיתונות מי מפחד ממדינת הלכה / חיים נבון חזון מדינת ההלכה חי היום בעיקר בסטיקר המפורסם " מדינת הלכה - הלכה המדינה . " מדינת ההלכה היא דחליל שמפחיד חילונים , אך מזמן כבר הפסיקה להסעיר את הקהל הטבעי שלה , הציבור הציוני-דתי ... אפילו הרבנים נרתעים מהביטוי " מדינת הלכה . " " אני ממש לא אוהב את הביטוי הזה , " אומר הרב יעקב מדן ... " לא כך אני רואה את המדינה שלי . אני מעדיף לדבר על מדינה שבה אנו מקיימים את מצוות התורה ... " . אולי במקום " מדינת הלכה" נדבר על " מדינת התורה ? " מסתבר שגם הביטוי הזה מאיים . " אני לא אוהב את המינוח ' מדינת התורה , "' אומר הרב ישראל רוזן ... " אני מעדיף את הביטוי ' מדינה יהודית , ' שקשור לא רק לחוק ולהלכה , אלא גם לתרבות ולחזון הנביאים ... " . לדברי ד"ר אשר כהן ... " ריבונות יהודית מודרנית היא מושג בלתי מוכר בהלכה . בשביל חזון כזה צריך לפתח הלכה , כי ההלכה שיש בידינו לא מאפשרת לגבש אותו . ניקח שאלה פשוטה : איך מתנהל משרד החוץ בשבת ? הרי אין על זה סימן בשולחן ערוך " . אתה לא חושב שאפשר לפתור את הבעיה הזו בעזרת שימוש בנוכרים , למשל ? " השימוש בגויים של שבת הוא הצהרה מדהימה : מדינה לאומית שאומרת שלצורך התפקוד השוטף שלה היא זקוקה לעם אחר . אנחנו אומרים בעצם שהעם היהודי לא יכול לתפקד כיחידה לאומית בלא עזרת נוכרים . חדר מצב במשרד החוץ חייב לפעול 24 שעות ביממה , 365 ימים בשנה . האם בחדר המצב חייב לשבת אדם שאינו יהודי !? ואם לא היו במדינה גויים , היינו צריכים להביא עובדים זרים ... " ? ... יש שטוענים שאין טעם לעשות תוכניות למדינת התורה , כי ממילא יש רוב חילוני . לי יש תחושה שהרוב החילוני הוא תירוץ . אנחנו צריכים להציג תוכנית : כך תיראה מדינת התורה . זה חשוב קודם כל כלפי פנים . " אתה מתאר מלכוד שנראה חסר מוצא . " יש מוצא , אם הרבנים יהיו מוכנים לנצל את הסמכות שניתנת להם במסגרת ההלכה האורתודוקסית , כמו הכוח לתקן תקנות וסמכויות אחרות ... אנחנו לא צריכים לצאת מגבולות האורתודוקסיה , אלא רק לצאת מהאורתודוקסיה המחמירה , החרדית . היום כל אחד שמחמיר יכול לפרסם את דעתו בכל מקום , אבל מי שרוצה להקל - מיד נחשד כרפורמי ... " . בעוד ד"ר כהן מאשים את הרבנים בדעיכת רעיון מדינת התורה , הרב רוזן רואה בדעיכה הזו תוצאה של התרחקות הציבור הישראלי מהיהדות . " החזון קצת נגוז . הציבור שלא שומר מצוות כל כך מרוחק מהיהדות , עד שהשאיפה לצבוע את המדינה בצבעים יהודיים מתרחקת והולכת . דוגמאות מובהקות הן פתיחת הקניונים בשבת וזניחת האתגר של חקיקה דתית ... " . ד"ר אביעד הכהן ... מצר על כך שפוסקי דורנו מתמקדים בעיקר בשאלות הקטנות , הפרטניות , ולא בסוגיות הגדולות של הלכה ומדינה . הוא מעריך במיוחד את תרומתו של הרב שלמה גורן בנושא זה : " לרב גורן היתה גישה ייחודית לתחום של הלכות מדינה . הוא ראה את המדינה כבעלת משמעות דתית , והבין שפסיקה בהלכות מדינה מחייבת שינוי קונספטואלי ולא רק שכפול . דהיינו , הוא סבר שכדי לפסוק למדינה , אי אפשר לקחת פסיקה שאתה נותן לאדם בודד ולשכפל אותה פי חמישה מיליון . מכאן נגזרת הפסיקה שלו בשאלות של צבא , כשרות , שבת ... המושג " מדינת הלכה" מאיים על הציבור החילוני בעיקר בגלל הפחד שמדובר בכפייה לקיים מצוות ... למעשה , המצדדים במדינת התורה בחרו כולם באותה גישה . ורהפטיג , מדן , רוזן - כולם מסכימים שאין לכפות על החילונים לקיים מצוות , אפילו אם הדתיים ייהפכו לרוב . בקיצור , חילונים , אפשר להירגע . מקור ראשון , 15 . 4 . 05 דיוקן , עמ' 22-16
|
|