|
صفحة: 13
4 רמב"ן - רבנו משה בן נחמן - מביא פירוש אחר לציווי "קדושים תהיו . " על-פי פירוש רמב"ן , ציווי זה אינו מתכוון למצוות עשה ולא תעשה שבתורה - אלא לכל אותם איסורים שאינם נזכרים במפורש בתורה , לדוגמה - אכילה גסה וניבול פה . איסורים מסוג זה לא נזכרו בתורה במפורש . ואם כך , מניין לנו שהם אכן אסורים ? - מן הציווי הכללי "קדושים תהיו : " ציווי זה מלמד אותנו , שיש להיזהר ולהישמר גם בכל אותם איסורים שלא נזכרו במפורש בתורה . כתוב : מה ההבדל בין פירוש רמב"ם ( בן מימון ) לפירוש רמב"ן ( בן נחמן ) לציווי "קדושים תהיו ? " –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– דיון עם המורה אלה ואלה דברי אלוקים חיים . רמב"ן - רבי משה בן נחמן - היה פרשן המקרא והתלמוד וגם רופא ויועץ למלך הוא נולד בספרד בשנת 1194 ( לפני 800 שנה בערך , ( ובסוף ימיו עלה לארץ ישראל - תחילה לירושלים , ואחר כך לעכו , ושם נפטר מורה • " קדושים תהיו : " בדרך כלל הציווי לקדש , להתקדש או להיות קדושים מופיע בהקשר ( בקונטקסט ) מוגדר של מצווה מסוימת . לא כך בפרקנו , שבו הציווי אינו מופיע בהקשר מסוג זה . רמב"ם בספר מצוות מביא פסוק זה כדוגמה לציווי כולל " שאין ראוי למנות הציוויים הכוללים כל התורה" ( הקדמת רמב"ם לספר המצוות , ( ולפיכך מפרש את הפסוק כמצווה כוללת - ולא כמצוות עשה נפרדת : "היה קדוש בעשותך כל מה שציוויתיך לעשות , ונזהר מכל מה שהזהרתיך ממנו " . רש"י בפרשנותו לפס' ב מתייחס להקשר של סוף פרשת אחרי מות - איסורי עריות - ומצמצם את פירוש הציווי " קדושים תהיו" לאיסורי עריות שבסוף הפרשה הקודמת ( פרק יח . ( רמב"ן מציע לציווי פירוש שונה ומרחיב ( בהשוואה לפירושו המצומצם של רש"י : ( בפירושו לפס' ב רמב"ן מזכיר כי יש איסורים שלא הוזכרו בתורה - ואף על פי כן יש להישמר מהם . איסורים אלה נוגעים לזהירות הנדרשת בחיי היומיום , כגון - באכילה , בשתייה ובדיבור : שלא להיות "בסובאי יין בזוללי בשר למו" ( משלי כג , כ ) ולא לדבר "ככל הנבלות" ולהימנע מניבול פה . כנגד איסורים אלה - שכאמור אינם מפורשים בתורה - יכול להתקומם זה המוגדר בלשון רמב"ן "נבל ברשות התורה" ולטעון כי כל אלה אינם כתובים בתורה - ומניין שהם אסורים !? ולכן בא הציווי "קדושים תהיו" בראש הפרק - ללמדנו שגם האיסורים שלא נזכרו במפורש בתורה הם בכלל איסורים . פעילות 4 העוסקת בפירוש רמב"ן היא פעילות רשות . בשיחה בכיתה מומלץ להציג לכלל התלמידים את עיקרי פירושו של רמב"ן ולשוחח אתם על השלכותיו החינוכיות והערכיות להתנהגותם היומיומית . וכל זאת - בלי להזכיר את המושג " נבל ברשות התורה . " חותם של רמב"ן חותם עגול בעל ידית , ועליו כתוב : משה בר = ) בן רבי ) נחמן ננ = ) נוחו נפש ) גורונדי חזק . התגלה ליד עכו בשנת . 1972 ( מוזיאון ישראל , ירושלים . צילום : מוזיאון ישראל
|
|