|
صفحة: 11
" קדשים תהיו"1 קרא : " דבר אל כל עדת בני ישראל ואמרת אלהם : קדשים תהיו , כי קדוש אני ד' אלקיכם " . ( פס' ב ) סמן בפסוק את טעמי המקרא האלה : טפחא , אתנחתא ( אתנח , ( סוף פסוק . הקף את שתי המילים הקשורות לשורש ק-ד-ש . כתוב : מה הציווי לבני ישראל בפס' ב ? ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– מה הנימוק בפסוק לציווי זה ? –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– 2 חז"ל במדרש ספרא קבעו : " קדשים תהיו : " פרושים = ) נבדלים ) תהיו . רוצה לומר : היבדלו מן הדברים המגונים = ) מן התועבות …( שהזהרתי אתכם מהם . לפי דברי חז"ל במדרש - מה עלינו לעשות כדי להיות קדושים ? –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– האם הציווי "קדושים תהיו" קשור למצווה מסוימת ? ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– מורה • המושג קדוש מורה על הבדלה ערכית , שעל-פיה ה' מבדיל את ישראל ומייחד אותם מעמים אחרים . רעיון זה שונה מן הרעיון של הבדלה , שהיא מיון והפרדה בין דבר אחד לדבר אחר , למשל - הבדלה בין בהמות טמאות לבהמות טהורות , שאין לה משמעות ערכית . ורד"צ הופמן מבהיר : '" קדושים תהיו , ' לדעת ספרא - פרושים תהיו , היו מובדלים , מרוחקים מן הכיעור ומן הרע , ופניכם תמיד אל הנעלה והטוב 'כי קדוש אני : ' כיוון שאני קדוש , בהחלט חייבים אתם בתור עמי לשאוף להידמות אלי " . ועוד הוא מוסיף ומבאר , שהמושג קדושה הוראתו - "המדרגה העליונה של שלמות מוסרית , השואפת אך לטוב והמתעבת את הרע . הקדושה השלמה היא אמנם אך לה , ' אולם על האדם מוטל לעלות במעלות הקדושה ... ולהתאמץ להתקרב אל האידאל של הקדושה האלוהית" ( ספר ויקרא מפורש בידי דוד צבי הופמן , שם , עמ' כז , כה . ( • אם ישאלו תלמידים על פירושו של רש"י לציווי "היו פרושים מן העריות" - יש להסביר כי רש"י מפרש את הפסוק בתוך הקשרו - חטאי עריות הנזכרים בפרשה קודמת ( ראה עמ' . ( 13 ספרא - מילה בארמית , שפירושה - הספר מדרש ספרא , הנקרא גם "תורת כוהנים , " הוא קובץ מדרשי הלכה לספר ויקרא מדרש ספרא נתחבר בתקופת המשנה בידי התנאים , שחיברו את המשנה
|
|