صفحة: 7

5 קרא פרק יט פס' יד , לב , והעתק את המילים המסיימות את כל אחד משני הפסוקים - אחרי הטעם אתנחתא ( אתנח : ( –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– היעזר בטבלה שבפעילות 3 וכתוב : כלפי מי יש לקיים את המצוות הנזכרות בפס' יד , לב ? –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– מה משותף לאנשים אלה ? –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– הביטוי "ויראת מאלוקיך" מופיע בתורה חמש פעמים - וכולן בספר ויקרא ; שתיים מהן - בפרק יט . בכל חמש הפעמים מופיע הביטוי "ויראת מאלוקיך" במצוות שבין אדם לחברו , העוסקות ביחס הנדרש אל החלשים בחברה . דיון עם המורה מורה • הטבלה בפעילות 1 בעמ' 4 אינה כוללת את פס' כ-כב - העוסקים בשפחה חרופה . החוברת אינה עוסקת במצוות הקשורות לקרבן שלמים ( פס' ה-ח , ( שנלמדו בפרשת ויקרא ( פרקים ג , ז ) בחוברת " ויקרא צו . " לפיכך מומלץ לוודא שהתלמידים זוכרים קרבן שלמים מהו - קרבן נדבה ( רשות , ( שחלקו עלה על המזבח , חלקו קיבלו הכוהנים , ועוד חלק - קיבל בעל הקרבן . מחלק זה של בשר השלמים היה בעל הקרבן עושה סעודה ומזמין אליה את כל הקרובים והמכרים וגם את הנזקקים - העני , הגר , העבד , היתום , האלמנה והלוי . קרבן השלמים הוא ביטוי לערך השלום - ראה רש"י לפרק ג פס' א . • בקשר לאיסור בפס' לא , מומלץ להסביר לתלמידים כי התורה אוסרת פנייה למגידי עתידות ולעושי כשפים לסוגיהם , כגון - קוראים בקפה , מנחשים בקלפים ודומיהם , וכי התורה מצווה על כל אדם מישראל : "תמים תהיה עם ה' אלוהיך" ( דברים יח , יג . ( לימוד פרק יט והוראתו יתמקדו במצוות שבין אדם לחברו הנוגעות לסביבת חייו של התלמיד ולהתנהגות הנדרשת ממנו בחיי היומיום . ובקשר לכך חשוב לוודא שהתלמידים מכירים את המושגים - מצוות שבין אדם לחברו ומצוות שבין אדם למקום . יש להסביר לתלמידים כי גם מצוות שבין אדם לחברו הן חלק ממצוות ה' - ואינן רק ציוויים מוסריים כלליים . • ולעניין סדר המצוות בפרק יט : ... " קשה מאוד למצוא מה הוא הסדר שלפיו סודרו המצוות [ בפרק יט , [ וכיצד מתחברים הדברים , ולמה הושמו אלה בצד אלה . ונלאו פרשנים למצוא סדר ושיטתיות בהבאתם . ושמא יש לומר , שלא רצתה התורה לערוך אותם באיזו שיטה הגיונית ולסווגם סיווג מסוים , כדי שלא נאמר : הקודם במקום - קודם בחשיבות . ורק זעיר פה זעיר שם אפשר לראות איזו סיבה לסמיכות פסוקים , ואפשר להוציא מסקנה ממיקומה של אותה מצווה בתוך הפרק כולו" ( נחמה ליבוביץ , עיונים חדשים בספר ויקרא , ההסתדרות הציונית העולמית - המחלקה לחינוך ולתרבות תורניים בגולה , תשמ"ו , 1986 - עמ' . ( 222 פחד של שופט בשר ודם , אבל אסורים מתוך יראת ה לא תקלל חירש לפי פשוטו כוונת הכתוב לאסור התקפה על חסר אונים , שאין לו אפשרות לתבוע את עלבונו בפני השופט . וכגון הביטוי זה "ויראת אוסר גם מאלוהיך הלאו " הבא מופיע אחרי בכל זה התורה : 'ולפני כולה עיוור רק לא חמש תיתן פעמים מכשול - "' ורק ( ספר בספר ויקרא ויקרא מפורש ( בפרק בידי יט דוד ובפרק צבי הופמן כה , . ( בכל הוצאת אותן פעמים מוסד מופיע הרב הביטוי קוק , במצוות תשל"ב - שבין 1972 אדם , חלק לחברו שני , בציוויים עמ' לג-לד ובאיסורים . ( הנוגעים לחלשים ולחסרי ההגנה בחברה : חירש , עיוור , זקן , עני ועבד . על הביטוי "ויראת מאלוהיך" ( פס' יד ) אומר רד"צ הופמן : ... " נאסרו כאן [ בפס' יג-יד ] מעשים , שהעושים ועוד בעניין אותם זה אין - עליהם בהמשך פחד לימוד של הפרק שופט , בשר בעמ' ודם . , , 43 אבל אסורים מתוך יראת ה ... ' 'לא תקלל חירש' - לפי פשוטו כוונת הכתוב לאסור ... התקפה על חסר אונים , שאין לו אפשרות לתבוע את עלבונו בפני השופט . וכגון זה אוסר גם הלאו הבא אחרי זה : 'ולפני עיוור לא תיתן מכשול "' ( ספר ויקרא מפורש בידי דוד צבי הופמן , הוצאת מוסד הרב קוק , תשל"ב , 1972 - חלק שני עמ' לג-לד . ( ועוד בעניין זה - בהמשך לימוד הפרק , בעמ' . 69 , 38-37

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار