صفحة: 125

ואפלו בת כיהן , אך גירת אסורה לכוהן . הגר נתפס כמי שנולד מחדש , ואף את שמו משנים ל " בן אברהם " על - שם אברהם אבינו . הגר חיב ללמד את החקים והמצוות של היהדות . לאחר שנמצא כי הוא מכיר ויודע את הדינים נערך טקס הגיור . גרים במהלך ההיסטוריה הגירת הידועה ביותר מתקופת המקרא היא רות המואביה , שדוד המלך היה אחד מצאצאיה . יוחנן הורקנוס , וכמה ממלכי בית חשמונאי שבאו אחריו , גירו בכח את האדומים שעליהם שלטן . הורדוס מלך יהודה , למשל , היה ממוצא אדומי , ונמנה עם בני בניהם של המיהדים בכח . בימי הבית השני היו כבר קהלות יהודיות בכל ארצות הים התיכון . היהדות קסמה לרבים מעובדי האלילים במוסר , בתורה שלה , ובדיני הטהרה של חיי המשפחה היהודית . רבים מהם היו תחלה רק " גרים תושבים " , כלומר , קבלו על עצמם וקימו רק את שבע המצוות של " בני נח " . גרים אלה נקראו גם " יראי ה'" , וסופם שהם או צאצאיהם היו ל " גרי צדק " וקבלו על עצמם על תורה ומצוות בשלמותם . גם אחרי חרבן בית - המקדש השני נוספו גרים ליהדות , רבים מהם מבני האצלה הרומאית . עקילס , שתרגם שנית את התנ"ך ליונית , לאחר שתרגום השבעים לא הניח את דעתם של היהודים , היה גר . לאחר שהנצרות השתלטה על הקיסרות הרומאית , הגיור נאסר ועל היהודים שנתפסו בעשית נפשות לדתם הוטלו ענשים קשים . גם האסלאם אסר על היהודים לעשות נפשות לדתם . אולם על אף הכל , היו מתגירים בכל הדורות והזמנים . סמוך לשנת 615 התיהד נזיר שחי במנזר שעל הר סיני וכנה אברהם הנזיר . עובדיה הנורמני יצא למזרח כצלבן עם גודפריד מבויון , ולאחר שהתיהד נמנה עם נכבדי היהודים בדמשק , חלב ואלכסנדריה . הוא כתב את תולדות חייו בעברית , וקטעים מספרו נשתמרו עד ימינו . בתשובות הרמב"ם יש תשובה אחת לרבי עובדיה הגר . ההצטרפות בהמון של גרים , הגדולה ביותר בהיסטוריה , היתה של הכוזרים . מאות שנים התקימה ממלכה יהודית בדרום - מזרח ריסיה של ימינו . בין הגרים מתקופה מאחרת יותר התחבב ביותר על העם ולנטין פוטוצקי , בן למשפחת אצילים פולנית , שלפי האגדה התגיר וישב בוילנה , נדון לשרפה על שסרב לחזר לנצרות ומת על קדוש השם . הגרים בימינו בימינו ממשיכים לא - יהודים לפנות לרבנים בבקשה להתגיר , מתוך העדפת הדת היהודית על פני דתם המקורית . אחת הסבות העקריות לגיור היא רצונם של לא - יהודים להנשא לבן זוג או לבת זוג יהודים . מתגירים אלה בוחרים להצטרף לדת ולקהלה היהודים ולגדל את ילדיהם כיהודים . היהדות הרפורמית בארצות - הברית מקלה על המתגירים בגלל רבוי נשואי התערבת . האורתודוקסים מסרבים להכיר בגיורים אלה ודורשים לקים את הגיור על פי כל חקי ההלכה היהודית . במדינת ישראל , שבה על פי חק השבות כל יהודי עולה חדש מתקבל כאזרח המדינה , התעוררה מחלקת פוליטית קשה בעקבות השאלה " מיהו יהודי ? " . המפלגות הדתיות דרשי גיור כהלכה לפני שיכר אדם כיהודי ויזכה לאזרחות ישראלית ולהטבות הנתנות לו כעולה חדש . המחלקת סביב ההגדרה " מיהו יהודי ? " ממשיכה להעסיק את הצבור בישראל והיא נושא בעל חשיבות חברתית , דתית ופוליטית במיחד בשנות ה - 90 , עם בואם של המוני עולים ממדינות חבר העמים , שרבים מהם נשואים ללא - יהודים בנשואים אזרחיים . ברית מילה הורדוס הלכה חק השבות יהדות יוחנן הורקנום כוזרים רפורמים תלמוד גרהם , מרתה רקדנית וכוראוגרפית אמריקנית . אחת היוצרות והמבצעות החשובות ביותר של הרקוד המודרני . חיתה בשנים 1895 - 1991 . מרתה גרהם נולדה בפיטסבורג שבארצות - הברית . לדבריה , למדה מאביה הרופא שתנועת הגוף אינה משקרת לעולם . בשנת 1926 היא התחילה להופיע ברקודים שעצבה בעצמה . היו אלה רקודים בעלי סגנון נמרץ ודרמתי , המעמיק לחדר לנבכי הנפש . את הנושאים ליצירותיה מצאה מרתה גרהם בתנ"ך , במיתולוגיה היונית ובספרות האמריקנית . אחדות מהן מבססות על רקודים של האינדיאנים . היא פתחה שיטת הדרכה חדשה לרקדנים , המדגישה את הגמישות והרפיון של אזור הבטן והמתנים של הרקדן , בנגוד לבלט הקלסי המעדיף גו נקשה וזקוף . היא הורתה לרקדניה לתרגל בעודם יושבים על הרצפה , ולהתאמן בכווץ ובשחרור בטנם ומתניהם . מרתה גרהם הופיעה פעמים עם להקתה בישראל , ובקרה פעמים אחדות בארץ כדי להדריך רקדנים . מחול אמנותי בישראל מחול מודרני רות המואביה , הגיורת הידועה ביותר מתקופת המקרא , מלקטת שיבולים בשדה . דבריה של רות : - עמך עמי ואלוהים אלוהי " מסמלות את הצטרפותו של הגר אל העם היהודי .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار