|
صفحة: 152
איוב מכנים אורחים בביתו של איוב היו ארבעה פתחים פתוחים לרוחה לארבעת רוחות השמים : צפון , דרום , מזרח ומערב , כדי שלא יטרחו האורחים להקיף את כל הבית . כאשר השטן קטרג ובאה עליו הפרענות הגדולה אמר איוב לקב"ה : " ולא הייתי מאכיל רעבים ומשקה צמאים ?". אמר לו הקב"ה : " כן , אך לא הגעת לדרגתו של אברהם . אתה שהית בביתך ואחרים נכנסים אליך , ואלו אברהם יצא לחפש אורחים והכניסם לביתו . אתה האכלת את האורחים מאכלים שדרכך לאכל , ואברהם נתן לאורחים מאכלים מעלים שאין דרכו לאכל . לפיכך כל שהפה שואל מצוי בביתו של אברהם " ( על פי אבות דרבי נתן , פרק ז ) . הספורים והשירים המהללים את המארחים הנדיבים . הבדוים והדרוזים אף הם מקפידים במנהגי הכנסת אורחים . אורח שבא אל אהלם או ביתם , חובה על המארח להגן עליו . גם אם אויב יבוא אל פתחם , אין הם רשאים לפגע בו , ועליהם לארחו על פי כל הכללים . אברהם אסלאם בדוים דרוזים סדום ועמורה פרקי אבות צדקה וגמילות חסדים הלאמה מנח מהתחום המדיני " כלכלי המצין הפקעת שרותים ונכסים שאינם נידים - נכסי דלא נידי כגון קרקעות ובתים - מידי בעליהם הפרטיים ומסירתם לבעלות הלאם , המדינה , כדי שזו תוכל לנצל אותם טוב יותר לתועלת הצבור הרחב . ההלאמה מונעת רוחים גדולים מבני אדם יחידים , אך מאפשרת לעם כלו להנות מהנכסים המלאמים , מתוצרתם ומרוחיהם . המתנגדים להלאמה טוענים , כי שיטה זו מדכאת את היזמה הפרטית . חסידיה מצביעים על הברכה הרבה הצפויה לכלל האזרחים , כאשר מספקים את הצרכים היסודיים שלהם במחירים שוים לכל נפש . בארצות הקומוניסטיות הלאמו כל גורמי היצור שהם הקרקע , המים , חמרי הגלם ומפעלי התעשיה . גם בארץ סוציאליסטית , או סוציאליסטית - למחצה , מלאמים נכסים ושרותים רבים , וביניהם מפעלי מים וחשמל , חברות גז , התחבורה . בארצות הקומוניסטיות הפקעו הנכסים ללא מתן תמורה לבעליהם , ואלו בארצות האחרות קבלו הבעלים פצויים . ההלאמה בישראל בישראל נתונים בידי המדינה , או גופים הפועלים בפקוחה , רב שטחי הקרקעי החשמל , מקורות המים , הרכבת , " מקורות " ומפעלים של אוצרות גלם , וכיום גם רב הבנקים הגדולים במדינה . רעיון הלאמת הקרקע קים ביסודה של היהדות בדברי התורה " והארץ לא תמכר לצמיתות , כי - לי הארץ". רעיון זה בא לידי בטוי בחק יסוד : מנהל מקרקעי ישראל , המבטיח את בעלות המדינה על הקרקעות בשטח מדינת ישראל . בשנים האחרונות החלה ישראל בתהליך של הפרטה , כלומר מכירת חברות הנמצאות בבעלות הממשלה לבעלים פרטיים , במטרה לעודד את היזמה הפרטית ולהרחיב את הפעילות הכלכלית במשק . הפקעה ארץ - ישראל - כלכלה סוציאליזם קומוניזם הלי , אדמונד אסטרונום אנגלי . מזהה כוכב שביט הנקרא על " שמו . חי בשנים 1656 - 1742 . אדמונד הלי נולד בלונדון . הוא למד באוניברסיטה של אוקספורד ושמש בה פרופסור לגאולוגיה . משנת 1721 היה הלי האסטרונום המלכותי במצפה הכוכבים של גריניץ'. הוא עסק בחקר כוכבי השביט , ובשנת 1682 זהה את כוכב השביט שנקרא אחר כך על - שמו , כמסלול מחזורי . הוא עשה זאת על סמך תצפיותיו מהופעות קודמות של השביט . הלי גם צפה את שובו של הכוכב הזה בשנת 1758 , תחזית ראשונה מסוג זה שהתאמתה . בכך הוא הוכיח שכוכבי השביט מקיפים את השמש במסלולים מחזוריים , כמו כוכבי הלכת . הלי היה ידידו של איזק ניוטון והשפיע עליו לכתב את מחקרו " עקרונות". אחר כך פרסם הלי את המחקר על חשבונו . הלי היה ידוע בהשקפותיו החפשיות בעניני דת ואמונות ודעות אחרות , ולכן כנה " הכופר". אסטרונומיה טלסקופ שביט כוכבי לכת ניוטון , איזק הליוס אל השמש במיתולוגיה היונית . בנם של הטיטנים היפריון ותאה ואחיה של סלנה , אלת הירח . לימים התמזג הליום עם האל אפולו . היונים הקדמונים האמינו שהליוס נוהג בכל יום את מרכבת הזהב שלו , הרתומה לסוס , מן המזרח למערב . בערב , כאשר הוא שוקע באוקינוס , הוא מובל בתוך כוס מזהבת בחזרה אל ארמונו שבמזרח . בנו של הליוס , פיתון , נסה לנהג במרכבת השמש אולם נהרג , משום שרק אביו היה מסגל לשלט בסוס הרתום למרכבה . בנותיו של הליוס התאבלו על מותו של אחיהן ובכו כל כך עד שנהפכו לאצי צפצפה . דמות יפה שהפכה סמל לשלטון הליוס תאר כצעיר יפהפה , ששערו מתלתל וראשו עטור בכתר של קרני השמש . הוא היה האל החשוב ביותר באי רודוס , שם נבנה לכבודו קולוסוס שנחשב לאחד משבעת פלאי תבל . בתוכו היה פסל ברונזה המתאר את דמותו של הליוס , כשכתר של קרני שמש לראשו , שהתנשא לגבה של כ - 36 מטר ונצב על כן עשוי שיש לבן , שגבהו היה כ - 7 מטרים ! במיתולוגיה הרומאית הליוס נקרא סול , ונחשב לאל בעל חשיבות רבה . ברומא מופיעה דמותו של סול , האסטרונום האנגלי אדמונד הלי זכה לכך שכוכב השביט שגילה , הנראה מכדור הארץ מדי 76 שנה , נקרא על שמו .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|