|
صفحة: 113
ביום ב בחשון ( 1187 ) כבש צלאח א - דין את ירושלים מידי הצלבנים והתיר ליהודים לחזר ולהתגורר בירושלים . ביום יא בחשון נקברה רחל אמנו ליד בית לחם . ביום טז בחשון ( 1938 ) היה " ליל הבדלח", שב4 שרפו הנאצים בתי - כנסת ונפצו חלונות של בתי - עסק יהודיים בגרמניה ובאוסטריה . ביום יז בחשון ( 1917 ) נתנה הצהרת בלפור , שבה הכרה זכותי של העם היהודי להקים לו בית בארץ - ישראל . גלגל הנוזלות הצהרת בלפור לוח השנה העברי ליל הבדלח צלאח א - דין חשיבה פעלה שבה האדם מנהל מעין שיחה פנימית עם עצמו . בתהליך החשיבה המח מעבד את הרשמים שקלט האדם בחושיו כדי להגיב עליהם . החשיבה אפינית בעקר לאדם . התפיסה והחשיבה נחשבות לשני התהליכים העקריים של ההכרה . התפיסה היא התהליך של קליטת התמונות , הצלילים , הריחות , הטעמים והמגעים שסביבנו . כל אלה הם חמר הגלם של החשיבה , הבודקת וביחנת אותם , ומסיקה מהן מסקנות כיצד לפעל . החשיבה אינה קשורה תמיד בהתנסות ממשית . לעתים היא מצרפת יחד רעיונות , רשמים שנקלטו בחושים או דמויים שמעולם לא ארעו . מחשבות בלב איש בכל חשיבה , אפלו הפשוטה ביותר , יש צרך להבחין , לסוג ולארגן בצורה נכונה את הפרטים המרכיבים את הבעיה או הנושא שעליו חושבים . הפרטים המשתתפים בחשיבה אינם הדברים עצמם אלא רק סמלים שלהם . ילדים צעירים מאוד מתקשים לפעמים להבחין בין הסמל לבין הדבר עצמו . לכן הם פוחדים כאשר הם חושבים מחשבות מפחידות . אין הם יודעים שמחשבה בלבד אינה גורמת לארוע כלשהו . ככל שמתבגרים לומדים לבצע הבחנה זו . בתרביות רבות , אפלו מפתחות , נחשבים הסמלים כבעלי כח ויכלת השפעה משל עצמם , וזהו כחם , למשל , של סמלים דתיים . תוצרי החשיבה באים לידי בטוי ברעיונות המבעים במלים . חשיבה פשוטה , כמו זו האפינית לילד הקטן , מסתפקת במלים פשוטות ובסמלים ובדמויים מוחשיים . אולם ככל שהחשיבה מתפתחת , היא נעזרת בשפה ובסמלים מפשטים יותר . האדם מיחד בכך שהוא מסגל לחשב , ליצר משגים ולהסיק מסקנות הגיוניות . החשיבה מאחדת במדה מסימת את העבר , ההווה והעתיד . אנו זוכרים דברים שארעו בעבר וחושבים מה תהיה משמעותם בהווה או בעתיד . חשיבה מאפשרת התנהגיות דמיוניות שאינן מתרות או אפשריות במציאות כמו התחצפות למורה או למעביד , הצלחה גדולה בעתיד , שיט סביב העולם . בני אדם מסתמכים על החשיבה כאשר הם צריכים לקבל החלטות בדבר עבודה , למודים או בחירת בן זוג . באמצעות החשיבה אנו מבינים את עצמנו ואת האחרים , ונעזרים בה כדי להתגבר על בעיות ומתחים שונים . צורות חשיבה מבחינים בין חשיבה ללא מטרה מגדרת , כמו החשיבה האם יש לכם חשיבה מסתעפת ? צרו ששה רבועים מגפרורים ונסו להוציא שלושה גפרורים כך שישארו ארבעה רבועים בלבד . האסוציאטיבית שבה דבר מתקשר לדבר באפן חפשי , או חלימה בהקיץ שבה המחשבות ממריאות להן , לבין חשיבה מכונת המיעדת להשיג מטרה כלשהי - כמו פתרון בעיה מסימת . בחשיבה מכונת האדם בודק במחשבתו תבניות וסמלים , המיצגים את פרטי המטלה שלו ואת דרכי הפתרון השונות , כדי לבחר בפתרון הטוב ביותר . כן מבחינים בין חשיבה מעלה ( רפרודוקטיבית ) לבין חשיבה יוצרת ( פרודוקטיבית ) . החשיבה המעלה שכיחה בחיי היום - יום . היא מסתמכת על ידיעות שהחושב רכש בעבר , אבל יש בה גם סדר חדש של המחשבות המכרות המארגנות על פי נקדת ראות חדשה , או לשם מטרה חדשה . למשל , מהנדס הבונה גשר מסתמך על ידע קודם שרכש בהנדסה ובאיכות חמרים ; או רופא הנתקל במחלה לא מכרת משתמש בידע הקודם שלו כדי לאבחן את המחלה . המחשבה היוצרת מוליכה לרעיונות חדשים , בבחינת יצירת יש מאין . חשיבה זו שכיחה במדע ובאמנות וקרובה יותר לפעלת הדמיון . גם כאן חיבים להעלות נסיונות וידיעות מהעבר , אבל לשם גלוי או המצאה של משהו חדש . סוגי חשיבה אחרים הם חשיבה מתמקדת וחשיבה מסתעפת . חשיבה מתמקדת מבססת על פעלות שכליות המכונות למציאת פתרון מדיק ובלעדי לבעיה . היא מסתמכת ישירות על מידע נתון , ומובילה לגלוי תשובה אחת נכונה לבעיה . זוהי החשיבה שמשתמשים בה כדי לפתר בעיה בחשבון שיש רק תשובה אחת נכונה . חשיבה מסתעפת דורשת גם היא תשובה המבססת על מידע נתון , דוגמה לחשיבה מסתעפת המעלה פתרונות אחדים לאותה בעיה , התרשים מראה שני פתרונות אפשריים לבעיה המוצגת בחלקו העליון .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|