|
صفحة: 59
האם : " רחמי על בנך הקטן והשפיעי עליו , כי ישמע בקולי ולא ימות , אז אחוס גם על חייך", לא צלח והמלך צוה להרג גם אותו באכזריות רבה . חנה נשארה עומדת ליד גופות בניה . היא התפללה לאלוהים ובקשה ממנו כי יקח את נשמתה , כדי שאויביו לא יוכלו להתעלל בה . אז יצאה נשמתה מקרבה . האגדה על האם ושבעת בניה שמאנה לעבר על חקי האבות מצטרפת לספורים אחרים בספר מקבים ב על גזרות השמד שהטיל אנטיוכוס ה - 4 אפיפנס . גזרות אלה היו המניע לפרץ מרד החשמונאים . האם והבנים הם סמל לקדוש השם , ודמותם וספורם מופיעים גם ביצירות אמנות . ספור על אם ושבעת בניה שמתו מות קדושים מצוי גם במסרת הנוצרית . אנטיוכוס הרביעי , אפיפנס חשמונאים ספרים חיצונים קדוש השם חנוך חנוך הוא תהליך שבו בני אדם רוכשים ידע , מימניות , הרגלים , ערכים ועמדות . כל פעלה מכונת , שיש בה כדי להשפיע על התנהגות האדם ועל עצוב אישיותו היא חנוך . בדרך כלל החנוך נעשה על ידי הורים , מורים , מנהיגים , מדריכי דת וכדומה . האדם נולד עם תכונות וכשורים מסימים , אך הממוש שלהם תלוי בהשפעת הסביבה הטבעית והחברתית שלו , כלומר בלמידה ובחנוך . החנוך כולל למידה באמצעות חקוי ובאמצעית חנוך מכון . מקבל להבדיל בין חנוך רשמי הנתן מגן הילדים ועד למוסדות להשכלה גבוהה , לבין חנוך לא רשמי הנתן במסגרת המשפחה , תנועת הנער , מדריכי הדת , אמצעי התקשרת ועוד . המשפחה והסביבה משפיעים רבות על החנוך הן במכון והן שלא במכון . למעשה , אנו מקבלים את רב חנוכנו מחוץ לבית - הספר . ילדים לומדים בביתם לאכל , להתלבש , לדבר כיאות , ושם הם גם רוכשים ערכי מסרת ודרכי התנהגות . מדת האחריות לחנוך הדור הצעיר על ידי מורים ובתי - ספר שונה מחברה לחברה ומתקופה לתקופה ואף פעם אינה מקיפה את כלם . מטרות החנוך מטרות החנוך של כל חברה הן לגדל בני אדם ראויים לחברה שבה הם חיים , להנחיל להם את המורשת התרבותית שלה וללמדם להעריך ולטפח אותה . החנוך חותר להכשיר את הצעירים כדי שיוכלו למלא בבגרותם תפקידים ולשאת באחריות . בכל תקופה מטרות החנוך מתאמות לחברה החיה באותה תקופה . באתונה העתיקה , למשל , שאפף לחנך ולעצב אדם " בן חרין"( חפשי ) , באירופה של ימי הבינים חנכו את האדם ממעמד האצלה החינוך הנוצרי בימי הביניים נועד לאלה שהוכשרו למקצועות הדת . נזירים וכמרים לימדו קרוא וכתוב , והשיעורים כללו בעיקר לימודי דת ולטינית . בתמונה - תלמידים נוצרים לפני מורם בשיעור דת , עיטור לכתב - יד מן המאה ה - 14 .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|