صفحة: 49

של ממלכת ישראל . יהורם יצא למלחמה נגד מישע מלך מואב , שהשתחרר מעלה של ממלכת ישראל בימי אביו אחאב , ובמלחמה זו הוא נגף עם בעל בריתו יהושפט מלך יהודה . הוא גם נכשל במלחמתו בחזאל שר צבא ארם , שתפס את המלוכה בדמשק . במערכה זו היה יהורם בעל בריתו של אחזיה בן יהורם , מלך יהודה . מטרתם של יהורם ואחזיה היתה לשוב ולכבש את רמות גלעד , אולם יהורם נפצע בקרב ונסוג ליזרעאל עד שיחלימו פצעיו . המלחמות הרבות שהסתימו בתבוסה , בנוסף לעבודת האלילים והבדלי מעמדות גדולים שהיו בישראל , עוררו מורת רוח בעם . עקב כך מרד בו שר צבאו יהוא והרג אותו ואת אחזיה . עם מותו של יהורם בא הקץ על בית עמרי . אחאב אחזיה בן יהורם ארם , ארמים יהוא יהושפט ישראל , ממלכת מואב יהורם בן יהושפט מלך יהודה בעתים 846 - 843 לפני הספירה . יהורם היה נומה לעתליה , בתם ימל אחאב מלך ישראל ואחבל . הוא הלך בדרכיהם ימל מלכי ישראל מבית אחאב והרשה לקים ביהודה את עבודת הבעל . יהורם , או יורם , מלך שמונה שנים ומתוכן ארבע שנים בעוד אביו בחיים . יתכן שיהושפט מהר להמליך את בנו עוד בחייו , משום שחש שהעם מתנגד לו . אחרי מות אביו הרג יהורם את כל אחיו ( שאביו הוריש להם ערים בצורות ועשר רב ) ורבים משרי ישראל , כדי שלא יתנגדו לשלטונו . בימיו מרדו האדומים , שהיו כפופים לממלכת יהודה מימי דוד , והמליכו עליהם מלך . נסיונו של יהורם לשוב ולשעבד אותם כמעט הסתים באסון לצבאו . עבודת הבעל שרוחה בממלכתו , והשתחררות האדומים מעלה של יהודה , נבעו שניהם מהברית שנכרתה בין יהודה לישראל עוד בימי יהושפט . הפלחן הזר והמלחמות הרבות שנאלצה להשתתף בהם התישו את יהודה ועוררו אי - נחת והתנגדות בעם . נראה כי גם הריגת אחי המלך ושרים רבים פגעה בממלכה . בסוף ימי מלכותו של יהורם פלשו הפלשתים והערבים לארץ יהודה , חדרו גם לירושלים , בזזו אותה ולקחו בשבי את כל בני בית - המלכות , פרט ליהואחז ( אחזיהו ) . זמן קצר לפני כן קבל המלך אגרת אזהרה מאליהו הנביא , שבה הוכיח אותו קשות על חטאיו ונבא לו שעמו וביתו ינגפו במגפה גדולה , והוא עצמו ילקה בחליים קשים וימות מיתה משנה . ואכן כך היה . יהורם חלה במחלת מעים חשוכת - מרפא . לאחר שהתיסר בה שנתים , מת , כשהוא שנוא על עמו . הספור עליו מסתים במלים " ויקברוהו בעיר דויד ולא בקברות המלכים . אחאב אליהו יהודה , ממלכת עתליה יהושע , אברהם ב'( א"ב יהושע ) סופר ומחזאי ישראלי . מן הבולטים שבכותבי הפרוזה בעברית . כרב הסופרים שיצירותיהם הראשונות הופיעו בארץ בשנות ה - 50 , תוהה א"ב יהושע בספוריו על מהות קיומנו בארץ - ישראל . בלשון פשוטה ומדיקת , באפוק ובכח הוא מתאר דמיות ומצבים אישיים המסבכים בענינים הלאמיים . אברהם ב'יהושע , המכנה " בולי", נולד בירושלים ב - 1936 במשפחה החיה בארץ זה ששה דורות . הוא למד ב " גימנסיה העברית " בירושלים ועם תנועת " הצופים " הגיע לקבוץ תצרים . אחר כך למד ספרות ופילוסופיה באוניברסיטה העברית . שנים אחדות שהה יהושע בפריס , שם נהל בית - ספר לילדיהם של עובדי השגרירות , והיה מזכיר ההתאחדות העולמית של הסטודנטים היהודים . ספוריו הראשונים הופיעו בעתונים ובכתבי - עת ספרותיים בסוף שנות ה - 50 . משנת 7967 הוא מכהן כמרצה באוניברסיטת חיפה . ספורים ההולכים ומתמקדים בזמן ובמקום ספוריו הראשונים של יהושע ראו אור במקבץ ב - ך 963 בספר " מות הזקן". עלילתם של הספורים האלה מתרחשת במקום ובזמן לא מגדרים . גבוריהם הם בני אדם מנתקים , החיים בבידוד ובנכור מסביבתם . העיפות , החדגוניות וחסר הטעם והמעש משתלטים על חייהם . הם מתלבטים ומסתבכים עד יאוש מעצם קיומם . נתוק זה ממציאות ממשית שוה לדמיות ולמצבים בספוריו של יהושע אפי של סמל כלל אנושי . בדרך זו הוא הצליח להאיר בעצמה שאלות יסוד של קיומנו . בקבץ ספוריו השני " מול היערות " התחיל יהושע להתמודד עם המרכבות שבמציאות . ספורים אלה מעגנים במציאות מכרת יותר , שהזמן והמקום מגדרים בה . אולם גבוריהם ממשיכים להתיסר בבדידותם , המובילה אותם לבסוף אל ההרס והאבדון . הרומנים שלו : " המאהב"( ך 976 ) , " גרושים מאחרים"( 1982 ) , " מולכו"( 1986 ) י " מר מאני"( 1990 ) ו " השיבה מהודו"( 1994 ) , מתרחשים במקום ובזמן מגדרים . המערבות החברתית והפוליטית הרבה של יהושע באה לידי בטוי בספרים אלה . הוא מתאר את הבעיות החברתיות והמוסריות שנוצרו בארץ בעקבות כבוש השטחים הערביים ( " המאהב") ; את הלחץ שחשים תושביה , המוביל לעתים לירידה מן הארץ ( גרושים מאחרים") ; וממשיך ודן בנוסף לפעילותו הספרותית הענפה , משמש הסופר א - ב יהושע כמרצה באוניברסיטת חיפה , ומשמיע לעתים קרובות את דעותיו בדיונים על הציונות ויחסי היהודים עם הערבים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار