|
صفحة: 193
חייו . אנשי ענתות בקשו את נפשו ואמרו : " לא תנבא בשם ה'" ( יא כא ) . ירמיהו הרבה להתלונן על מר גורלו : " אוי - לי אמי כי ילדתיני , איש ריב ואיש מדון לכל - הארץ"( טו י ) . הכל רצו להשתיק אותו ולעגו לו : " הייתי לשחוק כל - היום , כלה לועג לי", אך הוא היה חיב להרים את קולו נגד העול והרשע : " אזקק , חמס ושד אקרא ... והיה בלבי כאש בוערת , עצור בעצמותי . ונלאיתי כלכל ולא אוכל"( כ ז - ט ) . נביא החרבן והנחמה יהויכין בן יהויקים , שמלך על יהודה שלושה חדשים בלבד בימי המצור על ירושלים , מסר את עצמו לידי מלך בבל , ונבוכדנאצר הגלה אותו לבבל ( 597 לפני הספירה ) . צדקיהו , שהמלך על ידי הבבלים תחת יהויכין , העריך את מדיניותו של ירמיהו , אך בעצת יועציו החליט אף היא למרד בבבל . בתגובה על כך הטיל נבוכדנאצר מצור על ירושלים . במשך המצור לא פסק הנביא להטיף לכניעה לבבל בנבואות מלוות בדברי תוכחה ואיומים . על כן יש המכנים את ירמיהו " נביא החרבן". נבוכדנאצר כבש את ירושלים בשנת 586 לפני הספירה , שרף את המקדש והגלה את העם . סמוך לכבוש הפכו נבואותיו של ירמיהו מנבואות זעם ותוכחה לנבואות נחמה . הוא עודד את הגולים והבטיחם שיחזרו לארצם . על כן יש המכנים אותו גם " נביא הנחמה": " זכרתי לך חסד נעוריך , אהבת כלולותיך , לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה"( ב ב ) ; " אל - תירא עבדי יעקב ... ואל - תחת ישראל , כי הנני מושיעך מרחוק ואת - זרעך מארץ שבים ; ושב יעקב ושקט ושאנן , ואין מחריד"( ל י ) . בעת צרה זו הרעיף ירמיהו על עמו דברי אהבה ותנחומים ונבא גם לגאלת בני אפרים : " הבן יקיר לי אפרים ? אם ילד שעשועים ? כי - מדי דברי בו , זכור אזכרנו עוד , על - כן המו מעי לו . רחם ארחמנו"( לא יט ) . הפליט האחרון ירמיהו קבל רשות מהכובש הבבלי להשאר עם שארית הפלטה בארץ . אך לאחר רצח גדליהו בן אחיקם , מנהיג שארית הפלטה , ברחו הנשארים בארץ למצרים ולקחו עמם את ירמיהו , למרות שהתנגד למנוסתם . ירמיהו תבע תמיד בנבואותיו לבחר בדרך המוסר והצדק , לדון דין יתום ואלמנה , לבטח בה'ולא להגרר אחר עבודת אלילים ופתויי נביאי השקר , המטיפים למרד בבבל . לפי השקפתו יכולה הדת להתקים ללא קרבנות וכוהנים , ללא מקדש ומלך , ללא ארון קדש ולוחות הברית . העקר הוא האמונה שבלב . בהשקפתו זו הכין ירמיהו את העם לגלות ורעיונותיו אלה התקבלו על דעת העם . בבל ברוך בן נריה גדליה בן אחיקם גלות בבל יהודה , ממלכת יהויכין נבוכדנאצר צדקיהו בן יאשיהו ירקון הנהר השני בגדלו בישראל - אחרי הירדן - והגדול בנהרות הארץ הנשפכים לים התיכון . מקור מימיו במעינות ראש העין והוא נשפך לים התיכון בצפונה של תל - אביב . שטח אגן הנקוז של הנהר כ - 800 , ו קילומטר רבוע , וארך חלקו האיתן כ - 27 קילומטר . הירקון נזכר בתנ"ך בנחלת דן . הוא שמש גבול בין נחלות נופר צהוב שט על מימי נהר הירקון במקורותיו , במעיינות ראש העין . הנהר נשפך אל הים התיכון . נביא החורבן והנחמה , ירמיהו בן חלקיה , מוקף בנוף באיור מכתב - ז איטלקי מהמאה ה - 18 . מאחוריו נואית העיר ירושלים הבנויה , משמאלו ספר המניל את נבואותיו , ומימינו צבאים רובצים בנחת .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|