|
صفحة: 134
לבן דודו . יעקב הציע ללבן כי יעבד אצלו שבע שנים תמורת רחל , וכך הסכם בין השנים . אך כתם שבע השנים רמה לבן את יעקב ונתן לו את אחותה הבכורה לאה . שבע שנים נוספות עבד יעקב אצל לבן תמורת רחל . שתי נשיו של יעקב ושתי שפחותיהן בלהה וזלפה ילדו ליעקב אחד - עשר בנים ובת אחת . יעקב בורח שנית עוד שש שנים עבד יעקב לפי בקשת לבן וכששלם לו לבן את שכרו , שוב רמהו והפעם בטיב הצאן , שלא היו מן המשבחות . בנסיונו הרב כרועה סכל יעקב את מזמתו של לבן . ושוב נאלץ יעקב לברח , והפעם מפני כעסו של לבן . בדרכו לכנען , עם כל משפחתו ורכושו , שוב נצבו בפניו סכנות רבות . לבן רדף אחריו שבעה ימים והשיגו ליד הר גלעד . כאן רבו תחלה השנים זה עם זה , אך לבסוף התפיסו וכרתו ברית , ואף הציבו גלעד לזכרה . גם עשו אחיו סרב תחלה להתפיס עמו , למרות השנים הרבות שחלפו . במעבר נחל יבוק , כאשר נשאר יעקב לבדו , נפגש עמו " האיש"- המלאך , ונאבק עמו עד שהאיר השחר . יעקב גבר על יריבו ולא הרפה ממנו עד שברך אותו . המלאך שנה את שמו של יעקב לישראל " כי - שרית ( נלחמת ) עם - אלוהים ועם - אנשים ותוכל". יעקב ובני ביתו התישבו תחלה באזור שכם , ומשם עברו לבית אל ולאפרת . בדרך ילדה רחל את בנה השני , בנימין , צעיר בניו של יעקב , ומתה בשעת לדתה . לבסוף הגיע יעקב בנדודיו לחברון , העיר שאביו ישב בה . תלאות לעת זקנה נראה כאלו בזקנתו שלם יעקב על המעשים הרעים שעשה . יעקב הזקן ידע סבל וצער מבניו שהמרו את פיו והסתכסכו ביניהם ועם יושבי הארץ . " מעט ורעים היו ימי שני חיי " אמר יעקב ( בראשית מז ט ) . כאשר פקד הרעב את ארץ כנען , שלח יעקב את בניו למצרים לקנות אכל , ולאחר תלאות שעברו עליהם ירדו יעקב וכל בני - ביתו ( 66 נפש ) למצרים וישבו בארץ גשן . לאחר שמת , נחנטה גופתו של יעקב , כמנהג המצרים , ולויה גדולה יצאה ממצרים לכנען . הוא נקבר במערת המכפלה עם אבותיו . אבות ואמהות אברהם חניטה כנען מערת המכפלה עשו רחל יעקב בן אשר מגדולי הפוסקים ביהדות . חבר את " ספר הטורים", המקיף את כל ההלכות המחיבות את האדם ואת הצבור , ואף כתב פרוש לתורה . חי בשנים 1270 - 1340 . רבי יעקב נולד בגרמניה ולמד תורה מפי אביו , רבי אשר בן יחיאל , הוא הרא"ש . משנת 1303 הוא חי בטולדו שבספרד . פרסומו בא לו מחבורו החשוב " ספר הטורים", ועל שמו הוא נקרא " בעל הטורים". רבי יעקב בן אשר בקש לאחד את ההלכות שהצטברו עד ימיו בשני התלמודים ובכתבי המפרשים והפוסקים , על מנת שיהיו ערוכות לפי סדר , כדי להקל על המשתמש בהן . על כן חלק את ספרו לארבעה חלקים , טורים", לפי נושאים , וכלל בו רק את ההלכות שהיה להן תקף בימיו . ארבעת הטורים , שנקראו כך על פי ארבעת טורי האבנים היקרות שהיו משבצות בחשן של הכוהן הגדול , הם : " ארח - חיים"- סדר היום , התפלות והברכות של האדם , דיני שבת וחגים ; " יורה דעה"- הלכות שחיטה וטרפות ודיני אסור והתר ; " אבן העזר"- הלכות אישות ומשפחה ; " חשן משפט"- סדרי בית - דין , ממונות ונזיקין . בכל ענין הביא " בעל הטורים " את המקור של ההלכה בתלמוד , כדי שיהיה אפשר לעין בדברים , וסים בקביעת ההלכה . בענינים שהיתה בהם מחלקת בין הפוסקים הראשונים , הוסיף את הכרעתו של אביו . הספר נפוץ מאוד בכל קהלות אירופה . הרבה פרושים נכתבו עליו , ומפעם לפעם הוסיפו לו הגהות ובאורים . הוא שמש יסוד ל " שלחן ערוך " של רבי יוסף קארו . רבי יעקב כתב גם חבורים חלום יעקב , חיתוך עץ מתוך כתב - יד לתורה מ - 1494 . הסיפור המקראי מתאר את תולדות חייו רבי התהפוכות של יעקב מראשיתם עד אחריתם , ומצליח לעצב דמות אנושית שלמה , על ייסוריה וחולשותיה . עמוד הפתיחה ל " ספר הטורים " מאת יעקב בן אשר שנדפס בשונצינו שבאיטליה ב - 1485 . המבנה הבהיר של הספר , סגנונו הפשוט ותוכנו העשיר עשו אותו לאחד מחיבורי היסוד בהלכה היהודית .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|