|
صفحة: 82
ממקומות מרחקים , אפלו מסביבה לא מכרת . אצל יונת הדאר פתחה תכונה זו על ידי ברירה מכונת במשך דורות , ועל ידי אמונים ממשכים . יונת הדאר עשויה לעוף עד 750 קילומטרים ביום במהירות המגיעה עד 100 קילומטר בשעה . באמצעות אמון סבלני ומדקדק אפשר להרגיל יונת דאר להעביר ידיעות למרחק של אלף קילומטרים במהירות ממצעת של 60 - 70 קילומטרים לשעה . את הידיעות כותבים על ניר דק מאוד , כורכים אותו סביב לרגל היונה או מכניסים אותו לתוך קלמוס - נוצה של אוז וקושרים אותו לזנב היונה . היונה והאדם גדול היונה למאכל , לתקשרת ולנוי נפוץ מאוד בעולם מתקופה קדומה . כיום גדול יונים הוא תחביב נפוץ באירופה ובארצות - הברית . היונה נזכרת בתנ"ך יותר מכל עוף אחר . בפעם הראשונה היא נזכרת בספור על המבול . נח שלח את היונה פעמים מן התבה , לראות אם ירדו פני המים . בפעם השניה שבה ועלה זית בפיה . היונה כשרה למאכל לפי דיני ישראל , ובדתות רבות נחשבת עוף מקדש . היא גם מתארת כסמל היפי , התם , האהבה , הנאמנות והשלום . כיום משמש עלה הזית סמל השלום , וכמוהו גם היונה . ענפות יונה הנביא נביא בן העיר גת חפר שבנחלת זבולון . על - שמו נקרא החמישי בספרי " תרי - עשר". חי במאה ה - 8 לפני הספירה . יונה מתלבט בבעיות הנבואה . תחלה הוא חש שהנבואה נכפית עליו ואחר מתקשה לקבל את העבדה ששליחותו הצליחה . יונה _ בן אמתי _ גם נזכר בספר מלכים ב ( יד כב ) כנביא שהתנבא על ירבעם בן יואש מלך ישראל , כי ירחיב את גבולות ממלכת ישראל . ספר יונה ספר יונה שונה משאר ספרי הנביאים בכך שאינו מכיל כמעט דברי נבואה . יש בו רק נבואה אחת קצרה : " עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת"( יונה ג ד ) . שאר פרקי הספר מתרכזים במעשיו של יונה בעקבות הנבואה הזאת - בריחתו מפני ה'ונסיונו בנינוה . אלוהים צוה על יונה ללכת לנינוה ולהכריז שם , שהעיר עומדת להחרב בגלל חטאי תושביה . הנביא בקש להתחמק מן השליחות והחליט לברח לארץ זרה . הוא הלך ליפו ושכר מקום באניה שעמדה להפליג לתרשיש . כשהאניה היתה בלב ים , קמה סערה אימה . הספנים הפילו גורלות לברר בעוון מי בא עליהם האסון . הגורל נפל על יונה . הנביא הודה באשמתו ובקש מהם להטילו הימה . כאשר מלאו הספנים את מבקשו , שככה הסערה . אולם ה'זמן למקום דג גדול שבלע את יונה . לאחר שלושה ימים ושלושה לילות הקיא הדג את יונה אל היבשה . שוב הוא נשלח אל נינוה והפעם צית . אנשי נינוה שמעו את נבואתו וחזרו בתשובה שלמה . לכן חזר בו גם ה'מכונתו להשמידם . הדבר חרה מאוד ליונה : אלוהים הטיל עליו שליחות , ועכשו הציגו כנביא שקר , שהרי נבואתו לא התקימה . על כך השיב לו אלוהים , שיש לרחם על עיר , שיותר מרבוא בני אדם ובהמה חיים בה . סגנון הספר ולקחו ספר יונה כתוב כספור אגדה . כמו באגדות , גם בו אין ציון של מקום וזמן מציאותיים . לא נודע עד כה על מארע היסטורי שיש בו כדי לאמת המעשה ביונה הנביא . כן מתארים בו מעשי נסים רבים ומצבים קיצוניים ומגזמים . מוסר ההשכל של הספור הוא דתי - מוסרי : אלוהים איננו רוצה במות החוטא . בורא העולם מצרף את מדת הרחמים למדת הדין ומרחם על בעלי תשובה , בני אדם ובעלי - חיים כאחד . ירבעם בן יואש ישראל , ממלכת נביא , נבואה יונסקו , אז'ן מחזאי צרפתי חדשן , ממיסדי תאטרון האבסורד . המחיש במחזותיו את הרגשת חסר המשמעות שחש האדם בעולמנו . חי בשנים 1912 - 1993 . אז'ן יונסקו נולד ברומניה לאם צרפתיה ולאב רומני . הוא הגיע לפריס כדי ללמד באוניברסיטה , ונשאר בצרפת כל חייו . ב - 1950 העלה יונסקו בפריס את מחזהו הראשון " הזמרת בעלת הקרחת". המחזה עוסק בשני זוגות , הנראים כנשואים והמדברים על עניני יום - יום , אך ספק אם הם שומעים זה את זה , ולעתים אף ספק אם הם מכירים זה את זה . ההצגה הפכה לנקדת ציון בתולדות התאטרון המודרני ויצרה סגנון חדש שנודע בשם " תאטרון האבסורד". במשך שנות ה - 50 וה - 60 כתב יונסקו מחזות נוספים בסגנון חדש זה , ובכלם הביע את חסר המשמעות , את חסר התקוה ואת הסוף הבלתי נמנע של חיי האדם . יונה מופיע בקוראן ברשימת הנביאים שקדמו למוחמד , מייסד האסלאם , לפי המסורת הערבית , קברו מצוי בכפר משהד בגליל , אך מראים אותו גם על יד חברון ויפו , וכן במוצול שבעיראק , על יד חומות העיר נינווה ( בתמונה ) . היונה היא העוף החביב ביותר על האדם , בזכות צורתה הנעימה , הליכתה היפה , דרכה השקטה בליקוט מזון , נאמנותה המשפחתית והקלות שבה היא מתרגלת לאדם .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|