|
صفحة: 30
הברית שלהן עם ישראל , והרחיקו אותה מן הסחר הבין - לאמי . כלכלתה של ישראל נפגעה והיא נחלשה במלחמתה נגד ארם . יהוא קשר קשרים עם שלמנאסר ה - 3 , מלך אשור , העלה לו מס ובכך שעבד את ישראל לאשור . מלך אשור הבטיח ליהוא כי יגן עליו מפני חזאל מלך ארם דמשק . אולם צבאות אשור שפלשו לארם נהדפו וחזאל הסתער על ממלכת ישראל וקרע ממנה כשני שלישים משטחה . כך הפכה ישראל למדינה הכפופה לארם . אחזיה בן יהורם אלישע ארם , ארמים אשור יהורם בן אחאב ישראל , ממלכת עמרי צור יהואחז בן יאשיהו מלך יהודה . נקרא גם שלם . מלך שלושה חדשים בלבד בשנת 609 לפני הספירה . לאחר שאביו יאשיהו נהרג במלחמה עם פרעה נכה מלך מצרים , בשנת 609 לפני הספירה , משח " עם הארץ " את יהואחז למלך ( מלכים ב , כג ) , בהיותו בן עשרים ושלוש שנים . נראה שהעדיפו אותו על פני יהויקים אחיו המבגר ממנו , משום שאמו היתה מיהודה . זמן קצר לאחר שעלה על כסא המלוכה קרא לו פרעה נכה לרבלה שבסוריה , שבה היתה המפקדה הזמנית שלו , והדיח אותו מן המלוכה . המלך המצרי , שיהודה היתה כפופה לו , אסר אותו והמליך תחתיו את אחיו יהויקים . המלך השבוי יהואחז העבר למצרים ושם מת . יאשיהו יהודה , ממלכת יהויקים יהואחז בן יהוא מלך ישראל בשנים 817 - 800 בערך לפני הספירה . בשנות מלכותו הראשונות מלך יהואחז יחד עם יהוא אביו , כך שבפעל מלך כ - 15 שנים . בספר מלכים ב ( פרק יג ) מספר על יהואחז בן יהוא , שהלך בדרכי ירבעם בן נבט " וגם האשרה עמדה בשומרון". בימי מלכותו עלה בידי הארמים , בהנהגתם של חזאל מלך דמשק ובנו בן הדד ה - 3 , להרחיב את שלטונם על עבר הירדן מערבה ולהשתלט על רב ממלכת ישראל . צבאו של מלך ישראל הצטמצם באותו זמן ל - 50 פרשים , עשרה כלי רכב ועשרת אלפים רגלי . אולם בן הדד הכרח להתגונן מפני התקפות האשורים , וכך הונח לישראל וליהואחז . ארם , ארמים בן הדד ישראל , ממלכת יהואש בן אחזיהו מלך יהודה בשנים 836 - 798 לפני הספירה . יהואש , או יואש , עלה על כסא המלוכה בעודו ילד , ומלך בהדרכתו של יהוידע דודו , הכוהן הגדול . הוא תקן ושפץ את בית - המקדש . יהואש היה היחיד מכל בית דוד שנצל מן הטבח שערכה סבתו עתליה , בת אחאב ואיזבל , אחרי מות בנה אחזיהו . הוא היה אז רק בן שנה אחת , ודודתו , אשת הכוהן הגדול יהוידע , הסתירה אותו בבית ה'. כשמלאו לו שבע שנים , קשר דודו יהוידע הכוהן קשר עם הנאמנים לבית דוד למרד בעתליה ולהמליך את יהואש . הילד הוצא ממקום מחבואו , עתליה הומתה ויהואש המלך בטקס חגיגי . ירושלים טהרה מפלחנות זרים . בית הבעל , המזבחות והפסלים נתצו , וכוהן הבעל נהרג . גילו הצעיר של המלך אפשר לכוהנים להכתיב לו את דרכו . יתכן אף שיהוידע הכוהן הוא שמשל למעשה , עד להתבגרותו של יהואש . בהדרכתו של יהוידע בסס יהואש את עבודת ה', אם כי עוד הוסיפו להקריב בבמות . יהואש המשיך בתקונים שהתחיל בהם יהוידע והורה לתקן ולשפץ את בית - המקדש . במהלך העבודה חסר הכסף להשלימה , ויהואש קבע התרמה מיחדת למטרה זו , ואף תבע מן הכוהנים שיתנו חלק מהכנסותיהם . התקונים בצעו בקצב אטי והשלמו רק בשנה העשרים ושלוש למלכות יהואש . באותה שנה הכה חזאל מלך ארם את ממלכת ישראל . הוא הגיע במסעו עד אפק וגת ופנה לעלות על ירושלים . יהואש נאלץ להכנע לחזאל ומסר לו את כל הזהב שהיה שמור בבית - המקדש ובבית המלך , וחזאל חזר לארצו . אחרי תבוסה זו פרצו כנראה סכסוכים ביהודה ובאה תקופה של חלשה וירידה . אחרי מות יהוידע נטשו יהואש ושריו את עבודת ה'ועבדו לאלילים . כאשר הוכיח זכריה בן יהוידע את יהואש על בגידתו באלוהים , צוה לרגם אותו באבנים בחצר בית - המקדש . יהואש נרצח בידי קושרים מקרב שריו . ארם , ארמים זכריה בן יהוידע יהודה , ממלכת יהוידע עתליה יהואש בן יהואחז מלך ישראל בשנים 800 - 784 לפני הספירה . נקרא גם יואש . נצח בקרב את אמציה מלך יהודה , אך נמנע מלשעבד את ממלכת יהודה . בספר מלכים ב ( פרק יג ) מספר , כי הנביא אלישע נבא ליהואש לפני מותו , שינצח את הארמים ושלום ישרר בממלכתו לתקופה קצרה . ואכן , שלוש מלחמות נהל יהואש נגד בן הדד ה - 3 מלך ארם , ובהן הצליח להשיב לישראל את הערים שכבשו הארמים בימי יהואחז אביו . בימי מלכותו האחרונים הסתבך יהואש במלחמה עם אמציה מלך יהודה . לפי המספר בתנ"ך התגרה אמציה ביהואש , ואז המשיל יהואש לאמציה את המשל על החוח והארז ( מלכים ב , יד ט ) . יהואש הנחיל תבוסה קשה לאמציה בקרב בית שמש , עלה על ירושלים , ולאחר שפרץ את החומה , בזז את אוצרות בית - המקדש ובית המלך ולקח בני ערבה רבים . בכל זאת לא נצל יהואש את תבוסת יהודה כדי לשעבדה . יתכן שהשלים עם קיומן של שתי ממלכות , ויתכן שהבין שכל עוד לא נחלצה ממלכתו מהלחץ הארמי אין טעם להתערב ביהודה . יהואש מת זמן קצר אחרי הנצחון על ממלכת יהודה ונקבר בשומרון . ארם , ארמים אמציה ישראל , ממלכת יהודה בנם הרביעי של יעקב ולאה . על - שמו נקרא אחד משנים - עשר שבטי ישראל . בברכת יעקב מופיע יהודה כראש לאחיו : " יהודה אתה יודוך אחיך ידך בערף אויביך ישתחוו לך בני אביך"( בראשית מט ח ) . סמלו - גור אריה - מבטא את כחו ועליונותו .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|