|
صفحة: 185
למשל ביצירותיו של קרל הינץ שטוקהאוזן . הצלילים והרעשים של המוסיקה האלקטרונית מופקים באמצעות סינתסיזרים ומחשבים . מתקנים אלה מסגלים לשנות את הצלילים היסודיים של כלי הנגינה הרגילים , וליצר סוגים חדשים של צלילים . מוסיקה קמרית בנגוד למוסיקה התזמרתית , מיעדת המוסיקה הקמרית לבצוע על ידי מספר מצמצם של נגנים , וכל תפקיד מנגן בידי נגן אחד בלבד . המוסיקה הקמרית , שתחלתה באנגליה ובאיטליה , בצעה לראשונה בבתי אצילים ; היצירות בצעו בקול או בכלי מיתר . במאה השמונה עשרה עבר מרכז המוסיקה הקמרית לגרמניה , והיא זכתה לפתוח מיחד בידיהם של בך והידן . הידן נחשב לאבי המוסיקה הקמרית , שכן העשירה בתכנים עמקים ותרם תרומה מרחיקת לכת בתחום הפתוח המוסיקלי של הנושאים . מוצרט , לעמת זאת , פתח את האפי המיחד של כל כלי והגמיש את הצורה . שיאה של המוסיקה הקמרית מצוי ברביעיות המיתרים של בטהובן , שהפך את המוסיקה הקמרית לאמצעי בטוי עשיר ביותר . בתקופה הרומנטית בולטות היצירות הקמריות של שוברט , מנדלסון ושומן , המצטינות ביפין ובמלודיות שלהן . אחרון הקלסיקאים של המוסיקה הקמרית היה ברהמס . במאה ה - 20 המגמה היא לכתב מוסיקה שתחרג מההרכבים השגרתיים של רביעית מיתרים , שלישיה של פסנתר , צ'לו וכנור , וחמישיה לפסנתר ולכלי מיתר , שהיו הנפוצות ביותר בקלסיקה וברומנטיקה . במקומן נכתבות יצירות לצרופים בלתי מקבלים של כלים , כמו קול ורביעית מיתרים ( שנברג ) או יצירות לקבוצת כלי הקשה ( שבז ) . מוסיקה יהודית התנ"ך הוא אחד המקורות הקדומים ביותר , שבהם מזכרים מוסיקה וכלי נגינה . הכלים הנפוצים בימי התנ"ך היו החצוצרה , השופר והכנור ( כנראה נבל ) , שלרב השתמשו בהם לצרכים פלחניים או לפעילות אחרת , צבאית או שלטונית . בבית - המקדש היתה מקהלת לויים מיחדת , ורבים ממזמורי תהלים שהשמעו בו לוו בנגינה בכלים כמו עשור , נבל ועוד . לאחר חרבן הבית השני הובאו לקהלות אשכנז שליחי צבור , שנשאו תפלה בשם הקהל . זו היתה ראשיתה של החזנות , שהשפעה לימים על ידי זרמי האופרה האיטלקית . הקהלות הספרדיות , לעמת זאת , דבקו בשירה בצותא . אחת ההתפתחיות המענינות של המוסיקה היהודית היא תופעת הכליזמרים שפעלו בקהלות במזרח אירופה : מוסיקאים נודדים , שהופיעו בדרך כלל בשמחות יהודיות . גם החסידות יחסה למוסיקה משמעות עמקה , ואף פילוסופית . מוסיקה עולמית מאז שלהי שנות ה - 80 נחשף העולם המערבי במדה נכרת למוסיקה עממית , הנוצרת ברבה מחוץ לאירופה ולארצות - הברית . המוסיקה הקלסית , המוסיקה הרצינית , מוסיקת הפופ או הג'ז הם רק חלק קטן מהמוסיקה הנוצרת זה אלפי שנים בכל רחבי העולם . ההיסטוריה של המוסיקה אינה מצטמצמת רק במוסיקה קלה או רצינית . למוסיקה העממית , האתנית , יש עשר וגוון משלה . לכל סוג של מוסיקה עממית , מהבלקן ועד לים התיכון , מהודו ועד דרום אפריקה , יש מקצבים , מנגינות ונושאים אפיניים , וכמובן כלי נגינה יחודיים . המסרת המוסיקלית של כל אזור וההיסטוריה של העמים החיים בו אינן מנתקות זו מזו . תהליך ההכרות ההדדי בין התרביות השונות הוא על כן מפגש מרתק , שנמצא רק בראשיתו . אופרה אורטוריה בלוז ג'ז זמרה נלי נגינה כלי נגינה חשמליים כליזמרים לויים מוסיקה עממית מוסיקה פופולרית מוסיקה שחרה מקהלה נצוח סונטה סימפוניה רומנטיזם תזמרת ראו גם ערכים נפרדים למרבית המלחינים וכלי הנגינה הנזכרים בערך זה . למוסיקה מעמד רם בחיי החברה והתרבות של סין מאז ימי קדם . על פי המסורת הסינית , המוסיקה משכינה שלום בין השמים לארץ . בתמונה - נגן מוסיקה קלסית סינית . כליזמרים יהודים מנגנים מוסיקה חסידית בציור מאת תולי פילמוס . החסידות היתה תנועה עממית בראשיתה , והמוסיקה תפסה בה מקום חשוב כגורם מלהיב ומעורר דבקות .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|