صفحة: 166

מועצת המלך של פורטוגל , מנואל ה - ו , ורשם של בית - המשפט לערעורים . קימת סברה שכבר בימים ההם שקד בסתר על למודי הקבלה . כאשר הופיע דוד הראובני בפורטוגל , בשנת 1525 , וטען כי הוא בא בשליחות מדינית של ממלכה יהודית בח'יבר שבחצי האי ערב , נפגש עמו מולכו והשפע ממנו עד כדי כך שחזר ליהדות . מעשה זה של מולכו עורר סערה בחצר המלכות והוא נמלט לטורקיה , עבר כפי הנראה בארץ - ישראל , ואחרי כן השתקע בסלוניקי והתמסר ללמודי הקבלה . מולכו כנס סביבו חסידים ותלמידים , ששדלו אותו לפרסם אסף של דרשותיו . הוא נענה להפצרותיהם והוציא לאור את " ספר המפאר " . חתימתו של שלמה מולכו החתימה המסבנת של שלמה מולכו מצביעה על תפיסתו את עצמו כמשיח . מולכו כ " נביא"ו " משיח " בשנת 1527 בזז קרל ה - 5 , קיסר גרמניה ומלך ספרד , את רומא . שלמה מולכו ראה במעשה סימן לכך שגאלתם של היהודים קרובה לבוא . הוא יצא לאיטליה ונשא דרשות לפני יהודים ונוצרים על תקומת ישראל ותבוסת הנצרות , ואף חשב את הקץ ( ביאת המשיח ) לשנת 1540 . בהכנסו לרומא , נשא שלמה מולכו תפלה משיחית . כדי לקים את האגדה המובאת בתלמוד על היסורים שהמשיח יתנסה בהם , ישב חדש ימים לבוש בלואים כאחד הקבצנים , בין העניים והנכים , על גשר שעל הנהר טיבר , ליד ארמון האפיפיור . הוא נבא , כי הטיבר יעלה על גדותיו ויציף את רומא וכי רעש יתחולל בפורטוגל . שתי הנבואות התקימו . מולכו הצליח לרכש את אמונו של האפיפיור קלמנס ה - 7 , שפרש עליו את חסותו . לעמת זאת הסתיגה ממנו הקהלה היהודית , שחששה מתוצאות פעלתו . בסוף שנת 1530 יצא מולכו מרומא לונציה , ובסכסוך שהתגלע שם בין יעקב מנטינו , רופאו של האפיפיור , לבין אליהו חלפון , מקבל ורופא , צדד מולכו בחלפון ועורר עליו בכך את חמתו של מנטינו . מנטינו , שראה במולכו סכנה ליהדות , פנה אל האפיפיור ואל שגריר פורטוגל ברומא בדרישה שיעמידו את מולכו למשפט הכנסיה על שחזר אל היהדות . בית - הדין של האינקויזיציה מצא את מולכו אשם בהפצת היהדות ודן אותו לשרפה על המוקד . רק הודות להתערבותו האישית של האפיפיור נצל מולכו ממות ואדם אחר הוצא להורג במקומו . סופו של לוחם ובעל חזון בשנת 532 ר הגיע שלמה מולכו לצפון איטליה , ונפגש שם שוב עם דוד הראובני . השנים יצאו לעיר רגנסבורג , שבה ישב אז הקיסר קרל ה - 5 , כשהם מניפים דגל ועליו רקומות האותיות מכב"י ( ראשי תבות של " מי כמוכה באלים ה"' ) . לפי נסח אחד אמר מולכו לקיסר , כי הוא יקרא לכל היהודים להלחם בטורקים , אויביו של המלך קרל . לפי נסח אחר הוא נסה לשכנע את המלך באמתותה של היהדות . מכל מקום , הקיסר העביר את השנים למנטווה שבאיטליה , ומולכו נדון שוב למיתה בשרפה והעלה על המוקד . אחרי מותו האמינו יהודים ואנוסים רבים , כי מולכו נצל גם בפעם הזאת ממות . דוד הראובני העבר לספרד ונמסר לאינקויזיציה , ומאז נעלמו עקבותיו . דמותו המיחדת של שלמה מולכו שמשה יסוד ליצירות ספרותיות , ביניהן רומנים היסטוריים מאת מקס ברוד - " דוד הראובני שר היהודים " , ומאת א"א קבק . אחרית הימים אינקויזיציה אנוסים גאלה דוד הראובני משיח , משיחיות קבלה מולקולה קבוצת אטומים הקשורים זה לזה בשל כחות משיכה הקימים ביניהם . המולקולה היא החלקיק הקטן ביותר של חמר הנושא את תכונות החמר . הראשון שהכיר בכך שכל חמר בנוי ממולקולות המרכבות מאטומים היה הכימאי האנגלי ג'ון דלטון בשנת 1808 . נתבונן לדגמה בטפה של מים . יש בה מספר עצום של מולקולות - שלושים מיליארדי מיליארדים . כל מולקולה של מים בנויה משלושה אטומים : שנים של מימן ואחד של חמצן , הקשורים זה לזה , וכל מולקולה כזאת זהה בתכונותיה לטפת המים " הגדולה " . מולקולה של יסוד מכילה לעתים אטום אחד בלבד , ולעתים - שנים או שלושה אטומים . בגזים נאון וקסנון , למשל , המולקולה היא אטום יחיד . בגזים חמצן ומימן המולקולה בנויה משני אטומים זהים הקשורים זה לזה . ( מסמנים אותה כך : O 2 H 2 ) כאשר שנים או יותר יסודות אלמתכתיים מתרכבים לתרכבת , האטומים שלהם נקשרים ויוצרים את המולקולות של התרכבת הזאת . כך לדגמה , כשחמצן ומימן מתרכבים למים , כל שני אטומים של מימן מתרכבים עם אטום חמצן למולקולת מים אחת ( O 2 H ) . במולקולה של חלבון , למשל , יש אלפי אטומים . בכל התרכובות המולקולה בנויה מכמה אטומים - שנים לפחות - של יסודות שונים . בתרכובות רבות , מספר האטומים במולקולה הוא קטן . אולם במולקולות הבונות את דגמים של מולקולות בעלות מבנה וצורה שונים . למעלה : מולקלת אמוניה המכילה אטום חנקן ושלושה אטומי מימן . באמצע : מולקולת פחמן דו - חמצני מכילה שני אטומי חמצן ואטום אחד של פחמן . למטה : מולקולת בוטן המכילה ארבעה אטומי פחמן ועשרה אטומי מימן .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار