|
|
صفحة: 49
46 זמן קסםקסם וחברים | הנחיה לפעילויות בחוברת המורה עם ילד בשיר, ומשוחחים על אופן מיון -מרחיבים ומתייחסים למונולוג של הדובר – בואו נדבר • הרעמים, ועל הקשר בין עוצמת הרעם לעוצמת הפחד ממנו . למה לדעתו הרעם מפחיד יותר כשנמצאים לבד ? האם יש דרכים להפחית את הפחד בזמן מסופת רעמים, ואולי אפילו ליהנות – לב העניין • מהחוויה הזו ? . בדמיונםלצייר איך נראה רעם נחמד התלמידיםמזמינים את – שלי ידייםב • ת ו נוספלפעילויותותהצע מילים נשמעות ה" ומסבירים ששתי רְעָמִים וּבְרָקִיםמתייחסים לשורה "משחק צירופי מילים : – זוגות מילים נוספים תלמידיםתים קרובות יחד כי הן קשורות לאותו נושא . משמיעים לילע נעליים וגרביים, חביתה מקושקשת, כינור וחליל, חלון פתוח, פטיש ומסמר, חוג ,שולחן וכיסא ומבקשים לקבוע אילו מהם שייכים לקבוצת "רעמים וברקים" . – כדורגל, ספר ומחברת מילים אחיות / דתיה בן דור רקע ספרותי דור מבקשת להנכיח בחרוזים וברוח קלה את תופעת המילים הנרדפות בשפה . דתיה בן : בלי הסבר מקדים היא מניחה בפני הקורא שורות של מילים, שמופיעות בדגם תחבירי אחיד זוג אחר של מופיעבכל שורהו_________", – ________ ואפשר לומר – "אפשר להגיד " רומזת על קרבה בין המילים ; הן אינן זהות בצליליהן או מִלִים אֲחָיוֹתנרדפות . כותרת השיר " בכתיב שלהן, אך חולקות משמעות אחת או מייצגות אובייקטים זהים, פחות או יותר . – לשון, בבקשה – לישון, שפה – פיג'מה, לנום – למה, נמנמה – ע ו מדהנרדפות : המילים זוגות וף . א – פרצוף, נמאס – מש, פנים – ד"ש, זז – שלוםאסותא, דרישת – במטוטא, לבריאות . מיליםאינם מציגים רמה אחת של קרבה בין הותהנרדפ המילים של זוגות ה "בבקשה" היא דיבורית שגורה ; "במטוטא" היא מליצית ונדירה . כך גם "נמנמה" היא : לדוגמה שגורה "פיג'מה" לועזיתואילו שריד מתקופת החייאת העברית שהשימוש בה אפסי עד נדיר בפי כל . "פנים" נושאת היא ראשי תיבות של אותו צירוף . "ד"ש"שלום" היא דיבורית שגורה ; "דרישת השימוש ב"פרצוף" נתפס כגס רוח או כרומז לתכונות שליליות אצל ואילו,משמעות עניינית נקייה א ביטוי דיבורי שגור ; "אוּף" היא מילת קריאה המבטאת חוסר סבלנות או ו"נמאס לי" הבעליו . כעס . פעילויות בעקבות הקריאה בקיצור ובמילים פשוטות את ההבדלים בין תלמידיםבוחרים שורות אחדות מהשיר ומסבירים ל כשמישהו מתעטש אומרים לו "לבריאות" . לפני שנים רבות היו מעטים שאמרו : לדוגמה . נרדפות במקום זה "אסותא", שפירושה "רפואה" בשפה שכבר כמעט לא מדברים בה ( ארמית ) . המשמעות של "מדוע" ו"למה" זהה, אבל ב"למה" משתמשים ילדים כמו מבוגרים, – או 49 קסם וחברים | זמן קסם
|

|