|
صفحة: 6
מענה לשונות בפרק זה ניתן מענה לשונות בכמה דרכים : • לימוד הנושא מדורג ונלמד בשילוב אמצעים מוחשיים ודיגיטליים כדי לפתח הבנה עמוקה - תבנית השלם והחלקים ושימוש בדסקיות על פסים, מטבעות, ישר המספרים, שילוב כלים דיגיטליים - מעבדות, סרטונים ומשחקים דיגיטליים . • שלב המעבר מפתרון תרגילים בעזרת אמצעי המחשה לשליפה אוטומטית של התוצאות משתנה מתלמיד לתלמיד . לכן, פרק זה מציע שלב ביניים - "ציור בקיצור", שבו התלמידים מציירים את תהליך הפתרון בצורה סכמתית . • פעילויות העמקה נוספות המשלבות סיפורים חשבוניים, לחיזוק ההבנה של הקשר בין מצבים מחיי היום-יום ולבין תרגילי חיבור וחיסור . • פעילויות "עולים שלב" בסוף הפרק נותנות מענה לתלמידים מתקדמים . כדאי להפנות אותם לפעילויות המתאימות במהלך הלמידה, ולא להשלימן ברצף רק בסוף הפרק . פעילויות אלה יכולות לשמש גם לשיח מתמטי במליאה או בקבוצות קטנות . דגשים בהוראת הפרק • המעבר למצב שבו התלמידים שולטים בפתרון תרגילי חיבור וחיסור בתחום ה- 20 מתבצע בהדרגה . הלימוד מתחיל בפתרון התרגילים באמצעות עצמים מוחשיים - דסקיות על פסים, ללא מנייה . ואז עוברים בהדרגה לפתרון תרגילים בעזרת ציורים סכמתיים ( "ציור בקיצור" ) ובעזרת ישר המספרים, כשלב ביניים לקראת פתרון בעל-פה, המבוסס על ביצוע התהליך בדמיון במקום בעצמים מוחשיים . המעבר מפעילות בעצמים מוחשיים, דרך ציור סכמתי ועד לפעילות בדמיון, דורש את תשומת לב המורה . יהיו תלמידים שאצלם מעבר זה יתרחש מהר, ויהיו כאלה שאצלם המעבר יתרחש בשלבים, והם יזדקקו לעזרה רבה יותר מצד המורה . • הלימוד מתבסס על הידע הקודם בתחום העשרת הראשונה ובניית הקשר בין תרגילים . • פתרון התרגילים בישר המספרים נעשה באופן מדורג . תחילה מוצגים תרגילי חיסור של אחדות בודדות, ורק בהמשך חיסור של מספרים דו-ספרתיים . לאחר מכן, מוצגים תרגילי חיבור של אחדות ועשרות . את האחדות מייצג נבי הארנב, ואת העשרות מייצג קני הקנגורו . הם קופצים על ישר המספרים קדימה ואחורה, בהתאם למספרים שבתרגיל ולפעולת החשבון . • התמודדות עם פתרון משוואות בחיבור וחיסור : מדובר במשוואות שאחד המספרים בהן חסר, לדוגמה : 5 = - 16 , או 20 = + 17 . במשוואות אלו לא מבצעים ישירות את הפעולה שהסימן מייצג . אפשר לפתור אותן בכמה דרכים : א . תלמידים שיודעים לפתור בעל-פה את התרגיל הישיר המתאים למשוואה יוכלו להשתמש בידע שלהם . לדוגמה : במשוואה 17 = + 10 , אפשר להסתמך על הידיעה כי 17 = 7 + 10 . ב . תלמידים אחרים יוכלו להיעזר בפסים ובדסקיות, וכן ב"ציור בקיצור" כדי לפתור . הם יוכלו לבנות את המספר הראשון במשוואה ( 10 ) , ואחר כך לשאול את עצמם "כמה דסקיות צריך להוסיף ל- 10 כדי לקבל 17 ? " . באופן דומה, כדי לפתור את המשוואה 10 = - 16 , הם יבנו את 16 וישאלו את עצמם "כמה דסקיות יש להסתיר כדי לקבל 10 ? " . 6 חיבור וחיסור עד 20 - חלק א | מבוא
|
|