صفحة: 12

12 א . אחד החלקים הוא 5 פעילות נוספת מומלצת כותבים משוואת חיבור שבה נתון רק המספר הראשון של התרגיל, לדוגמה : __ = __ + 9 . דִיוּן דִיוּן - אם רוצים שהתוצאה תהיה 15 , איזה מספר צריך לכתוב במקום השני בתרגיל ? - אם רוצים שהתוצאה תהיה גדולה מ - 15 , אילו מספרים אפשר לכתוב במקום השני בתרגיל ? - אם רוצים שהתוצאה תהיה קטנה מ - 15 , אילו מספרים אפשר לכתוב במקום השני בתרגיל ? בפעילות 11 ( עמוד 14 ) , כמו בפעילות 9 ( עמוד 14 ) , התלמידים משלימים משוואות שחסרים בהן שני מספרים מתוך מאגר מספרים נתון . הפעילות כאן קלה יותר מזו שבפעילות ,9 מאחר שבכל סעיף נתונים 4 מספרים בלבד שיש לשבץ ב - 4 מקומות, ואפשר לפתור זאת על ידי נסייה וטעייה . יחד עם זאת, כדאי לעודד את התלמידים להפעיל שיקולי דעת . לדוגמה, בסעיף א אפשר לשאול : האם כדאי להוסיף ל - 15 מספר גדול או קטן יחסית מבין המספרים הנתונים, כדי לקבל תוצאה שהיא אחד המספרים הנתונים ? בפעילות 12 המסומנת כפעילות אֶתְגָראֶתְגָר , יש לפתור תרגילים ומשוואות, כך שתוצאת תרגיל החיבור של כל שני מספרים סמוכים תהיה כתובה בלבנה שמעליהם . בחלק מהסעיפים יש לשים לב באיזה מקום אפשר למצוא ישירות מהו המספר החסר ( לדוגמה, בסעיף ב, בצד ימין של השורה התחתונה ) , ובאילו מקומות אי - אפשר למצוא ישירות ( לדוגמה, בסעיף ב, בצד שמאל של השורה התחתונה ) . כדאי לדון בכך עם התלמידים . בפעילות 13 ( עמוד 17 ) על התלמידים לכתוב תרגילי שרשרת המתאימים לתיאור מצב של משחק כרטיסים, ולפתור אותם . יש לשים לב להתאמה, המובנת אינטואיטיבית לילדים, שהפסד של כרטיסים מתאים לפעולת חיסור ורווח של כרטיסים מתאים לפעולת חיבור . אפשר לדון במקרה של חגי – האם יש צורך לחשב את כל שלבי הביניים של התרגיל כדי לדעת מה תהיה התוצאה ? במקרה זה, מאחר שחגי הפסיד והרוויח אותו מספר כרטיסים, הרי שנשארה לו בסוף אותה כמות כרטיסים שהייתה לו בהתחלה . אפשר גם לבקש מהתלמידים שיתארו מצבים דומים נוספים ויכתבו תרגילים המתאימים להם . הִרְוִיחַהִפְסִיד יִשְֹריִשְֹרָָ אֵלאֵל בִּנְיבִּנְיָָ מִיןמִין

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار