صفحة: 45

ג . חיבור וחיסור במאונך ( במספרים שלמים או עשרוניים ) , בלי לבדוק אם התוצאה שהתקבלה הגיונית . בפעילות הזאת נתונים תרגילי חיבור פתורים . הנקודה העשרונית מסומנת רק בתוצאה ולא במחוברים, ועל התלמידים להוסיף נקודה עשרונית במחוברים בהתאם לתוצאה הנתונה . מומלץ לדון עם התלמידים בשיקולים שהתבססו עליהם כשהוסיפו את הנקודה העשרונית במקום מסוים . הינה שתי דוגמאות לשיקולים כאלה : סעיף א : א 73 . 35 = 345 + 123 רואים שבתוצאה יש 35 שלמים, ולכן הגיוני להוסיף את הנקודה העשרונית אחרי 34 שלמים : 5 . ,34 ואז צריך להוסיף בערך ,1 ולכן יש להוסיף את הנקודה העשרונית במחובר השני כך : 23 . 1 . התרגיל המתקבל : 73 . 35 = 5 . 34 + 23 . 1 סעיף ב : ב 75 . 15 = 345 + 123 הסכום גדול מ- ,15 ולכן יש לחפש שני מספרים שלמים שהסכום שלהם הוא 15 או קרוב ל- 15 . אם מוסיפים את הנקודה העשרונית בכל מחובר אחרי הספרה הראשונה ( 45 . 3 + 23 . 1 ) , מקבלים מספר קטן מ- 10 . אם מוסיפים את הנקודה העשרונית בכל מחובר אחרי שתי הספרות הראשונות ( 5 . 34 + 3 . 12 ) , מקבלים מספר גדול מ- 40 . לכן המחוברים צריכים להיות מספר גדול מעט מ- 12 ומספר גדול מ- 3 . התרגיל המתקבל : 75 . 15 = 45 . 3 + 3 . 12 . ב פעילות 7 מוצג לראשונה פתרון תרגיל חיסור במספרים עשרוניים . התרגיל לדוגמה הוא תרגיל חיסור המצריך המרה . הצעה לפעילות פתיחה מציגים תרגיל חיסור, לדוגמה : = 23 . 12 – 51 . ,24 ושואלים : מה אפשר לדעת על תוצאת התרגיל בלי לפתור אותו ? תשובות אפשריות : • התוצאה היא בערך 12 כי בתרגיל מחסרים 12 שלמים מ- 24 שלמים . • ההפרש בין השלמים ( ללא הספרות שמימין לנקודה ) הוא מספר דו-ספרתי . אחרי כן שואלים את התלמידים איך אפשר לדעת את תוצאת התרגיל במדויק . בכל תרגילי החיסור ב פעילות 7 מספר הספרות מימין לנקודה במחוסר ( המספר הראשון בתרגיל ) גדול ממספר הספרות מימין לנקודה במחסר ( המספר השני בתרגיל ) או שווה לו . פעילות 8 עוסקת בסוגי תרגילים שבהם מספר הספרות מימין לנקודה במחוסר קטן מזה שבמחסר, כלומר כשכותבים את התרגיל במאונך נוצר קושי מיוחד – חיסור "ממקום ריק" . דרך 45

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار