صفحة: 65

א . כפל מספרים עשרוניים ב- 10 , ב- 100 וב- 1,000 ב פעילות 4 התלמידים משלימים מספרים בשלושה ייצוגים : כשברים ( או מספרים מעורבים ) , כמספרים עשרוניים ובטבלת המבנה העשרוני . בסוף סעיף ד יש דיון על הפתרון, משום שזה הסעיף היחיד שיש לעשות בו המרה . דרך פתרון אפשרית לסעיף זה היא על ידי הצגת ההמרה בטבלה כך : ד 80 000 1 000 ,1 1 100 1 , 1,000 110100 1 10 08 . 0 80 8 הסבר : כל 10 אלפיות הן מאית אחת, ולכן 80 אלפיות הן 8 מאיות . ב פעילות 6 התלמידים מתרגלים את המיומנות שתשמש אותם בהמשך הפרק – המרה בעזרת טבלת המבנה העשרוני . לדוגמה : 12 מאיות ו- 12 יחידות 1 000 1 100 1 , 110100 1 10 לפני ההמרה אחרי 1212 12 . 12 המספר ההמרה 2121 דד וגוג ממ הה היתרון בשימוש בטבלה הוא שבניגוד למספר, אפשר לכתוב בתאים מספרים גדולים מ- 9 . כפל ב- 10 הפעילויות בחלק זה עוסקות בכפל מספרים עשרוניים ב- 10 , המתבסס על הבנת המבנה העשרוני . כדי להכליל ולהבין את השינוי בערכי הספרות במספר שכופלים אותו ב- 10 , התלמידים משתמשים בטבלת המבנה העשרוני . כשכופלים מספר ב- 10 , אפשר לכפול בטבלה כל אחת מהספרות ב- 10 , לעשות את כל ההמרות הדרושות ולהגיע לתוצאה . כך אפשר לבחון כל ספרה וספרה ולהבין מדוע היא עוברת מקום אחד שמאלה . על התלמידים לדעת להכליל שכשכופלים מספר ב- 10 , כל הספרות עוברות מקום אחד שמאלה בטבלת המבנה העשרוני, ולכן זה נראה כאילו מזיזים את הנקודה העשרונית מקום אחד ימינה . לפני שמלמדים כיצד לכפול מספרים עשרוניים ב- 10 , מומלץ לתת לתלמידים לחפש דרכים לכפול בעצמם . ייתכן שימצאו דרכים אחרות מאלה המופיעות כאן . רצוי לבקש מהם להסביר את הדרכים שלהם לשאר התלמידים ולדון בהן . 65

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار