صفحة: 29

ב . חילוק – אחד הגורמים ( המחלק או המנה ) הוא מספר שלם פעילויות 16 ו- 17 משמשות תזכורת ותרגול פשוט של הרחבה וצמצום . בחלק האחרון של , שמצאו בעזרת 6 14 ו- 16 40 פעילות 17 התלמידים נעזרים בייצוגים השונים של השברים הרחבה וצמצום, כדי להשוות ביניהם . ב פעילות 18 ממחישים את ההבדל בין הרחבה וצמצום ובין כפל וחילוק בעזרת ישר המספרים . ב סעיף א על התלמידים להרחיב, לצמצם, לכפול ולחלק את אותו השבר : חלקו ב- 2 צמצמו ב- 2 כפלו ב- 2 הרחיבו ב- 2 2 8 5 20 8 2 10 4 10 10 כבר כאן כדאי להפנות את תשומת ליבם להבדלים בין הפעולות ולשאול אותם מתי משנים גם את המונה וגם את המכנה ומתי משנים רק את המונה . ב סעיף ה ממקמים את המספרים שהתקבלו על ישר המספרים ורואים את ההבדלים : השברים שהתקבלו על ידי הרחבה וצמצום , ואילו השברים שהתקבלו על ידי כפל וחילוק של 4 10 מתאימים לאותה הנקודה כמו 4 10 של מתאימים לנקודות אחרות : 4 10 10 4 10 2 5 8 8 20 2 10 10 ב סעיף ו משתמשים במושגים "קטן פי" ו"גדול פי" . אם כופלים שבר במספר 2 , מקבלים שבר הגדול ממנו פי 2 . אם מחלקים שבר במספר 2 , מקבלים שבר הקטן ממנו פי 2 . עם זאת אם מרחיבים או מצמצמים שבר בגורם 2 , מקבלים שבר השווה לו . ב פעילויות 19 ו- 20 התלמידים ממשיכים לתרגל את הרעיונות ואת המושגים שהוצגו בפעילות 18 . פעילויות 21 – 23 עוסקות בתרגילי חילוק שכדי לפתור אותם בדרך שנלמדה עד כה, כלומר בעזרת משמעויות החילוק, יש להרחיב את אחד השברים בתרגיל . חשוב לשים לב לכך שאפשר לפתור כל תרגיל חילוק של שבר במספר שלם בעזרת המשמעות של חלוקה לחלקים . אם המונה של השבר אינו מתחלק במספר השלם, אפשר להרחיב את השבר עד שיתחלק . לעומת זאת תרגילי חילוק של שבר בשבר אפשר לפתור בעזרת המשמעות של חילוק להכלה רק אם תוצאת התרגיל היא מספר שלם . 29

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار