|
صفحة: 8
מבנה הפרקים בספר ורכיביהם כל רכיב בפרק הוא גריין שניתן לנצלו כהזדמנות חינוכית - פדגוגית . שערים : כל פרק נפתח בשער מאויר . האיורים מייצגים נושאים שונים העולים בפרק ומעוצבים כך שיעוררו מחשבה וישמשו בסיס לשיח ולחיבור הלומדים לנושא הפרק שלא על בסיס טקסטואלי . מומלץ להתחיל את ההוראה של כל פרק בעיון וברפלקציה על האיור . אפשר גם לבקש מצמדים של לומדים להכין ניתוח של האיורים , כך שכל צמד יציג בכיתה איור של שער אחר בתחילת הלימוד של הפרק הרלוונטי . כמו כן אפשר לחזור אל האיור במהלך הפרק או להשתמש בו כאמצעי לסיכום הפרק . בחלק מהפרקים יש עירוב בין מעשים רצויים למעשים לא רצויים , וזו הזדמנות לדון עם הלומדים בסיטואציות המאוירות ולהעלות שאלות בקשר אליהן . פתיחה לפרק : כל פרק נפתח בהקדמה קצרה המציגה את הנושא ומקרבת אותו לעולם בני הנוער ולחברה בת זמננו . על פי רוב תוכלו למצוא בפתיחה יצירת אומנות שדרכה אפשר לעורר סקרנות ולהכשיר את הקרקע ללימוד המקורות . משניות : טקסט המקור שהלומדים נפגשים עימו בשנה זו הוא המשנה ( ראו הרחבה להלן ) . בכל הפרקים הלומדים נפגשים עם הנושא באופן ראשוני לפני שהם נחשפים למשנה . בחירה זו מביאה בחשבון שהמשנה עשויה להיות מובנת ורלוונטית יותר אם הלומדים כבר התחברו לנושא ולדילמות העולות ממנו . ייתכן שבכיתות סקרניות תרגישו שלעיתים עדיף לפתוח במשנה ורק לאחר מכן לחזור להקדמות , וזאת כדי לאפשר ללומדים להתמודד במשנה באופן ראשוני ובלי תיווך . טקסטים אחרים : הטקסטים בספר מגוונים : ספרות יהודית קדומה ( מקרא , ספרות חז “ ל ועוד ) , ספרות רבנית מתקופות שונות , ספרות עברית חדשה , החוק הישראלי , קטעי עיתונות , שירה והגות מהתרבות היהודית והישראלית ומהתרבות העולמית . חשוב לטפח אצל הלומדים את הרגישות להבדל בין גוף הספר ובין טקסט מצוטט . כל טקסט שכזה מובא בהפרדה גרפית מהטקסט הרץ , וחשוב שהלומדים ישימו לב לאופיו ולמקורו של כל טקסט שנלמד . קריינות של הטקסטים וקישורים לביצועים של השירים שבספר נמצאים בילקוט הדיגיטלי וניתנים להאזנה בכיתה כגיוון לדרכי ההוראה . איורים ותמונות : הפרקים מכילים איורים מקוריים ותמונות רבות – חלקן יצירות אומנות וחלקן ייצוגים מצולמים של נושאים העולים בספר . הרכיב הגרפי של הספר חשוב לא פחות מהרכיב הטקסטואלי , וניתן להשתמש בו לכל אורך ההוראה ככלי פדגוגי וכגורם מעורר עניין . האמצעים הוויזואליים בספר מעניקים הזדמנות להעצמת הלומדים בעלי הכישורים החזותיים הממעטים להתבטא בהקשרים מילוליים . האיורים מכילים גם קריצות הומוריסטיות – ואפשר לנצל זאת ללמידה מתוך אווירה קלילה ולא מעיקה . שאלות ודיונים : בתוך הספר נמצא שני סוגי שאלות : שאלות על המקורות , כאמצעי להבנת הנקרא ולמחשבה ראשונית על המקור ; שאלות לדיון ולשיח , העוסקות בהיבטים רחבים יותר של העניין ומעוררות דיון מעבר להבנה הקונקרטית של המקורות . השאלות על המקורות יכולות לקבל מענה באופן אישי או כיתתי , בכתב או על פה . השאלות לדיון ולשיח מתאימות פעמים רבות לדיון כיתתי . על השאלות לדיון ולשיח ( ולעיתים גם על השאלות האחרות ) אין בהכרח תשובה נכונה אחת . במקורות שבספר יש לעיתים קרובות יותר מאפשרות אחת לפרשנות , ועל כן אף בשאלות על המקור יש שאלות שהתשובות עליהן אינן חד משמעיות . השאלות מעוררות לא רק שיח אינטלקטואלי אלא
|
|