صفحة: 12

טיפוח הדיבור וההאזנה כידוע , התפתחות השפה הדבורה קודמת להתפתחות השפה הכתובה . בשפה הדבורה הילדים מבטאים את ידע העולם שלם ואת הידע הלשוני שלהם , ולכן היא בסיס לרכישת השפה הכתובה . הדיבור וההבעה בעל - פה מתפתחים אצל התלמידים תוך כדי התנסויות של שיחה עם ילדים ועם מבוגרים . ההבעה בעל - פה מתרחשת גם בפעילות היומיומית בכיתה - במהלך משחקים , במפגש החברתי בין הילדים ובמפגש עם המורה . " קסם וחברים " מזמנת התנסויות בהבעה בעל - פה בהזדמנויות שונות הן במהלך הקניית הקריאה , הן בחלק של הבנת הנשמע . בכל חוברת הוקצה מקום לשיחות , לתקשורת בין התלמידים , ולשימוש בתבניות משפט . באמצעות השיחות הילדים מרחיבים את ידע העולם שלהם וכן הם מבטאים רגשות , מחליפים רשמים ודעות , מבררים מושגים המיוצגים באיורים ובטקסטים ולומדים מושגים חדשים . השיחות חושפות את ידיעותיהם של הילדים ומאפשרות למורים להתאים את התכנית למטען הידע הזה ולקשר בינו לבין נושאים ומושגים שמופיעים בתכנית . בין יתר המטרות של פעילויות השיח הדבור - קידום השיח הוא מטרה בפני עצמה . פעילויות השיח הדבור מזמנות התייחסות לכשירויות הנדרשות : הקשבה , סובלנות למגוון תכנים ודעות ושמירה על תרבות השיח , שמירה על התור בדיבור , מתן תגובה עניינית והתכוונות למבעים הדדיים . כישורי שיח דבור מצריכים מידה הכתיבה בחוברת " קסם וחברים " צריכה להיות מדויקת , ללא שגיאות כתיב ( המילים שהילדים כותבים כבר נלמדו ) , ובכתב ברור . עם זאת , חשוב לפתח בתלמידים יכולת כתיבה חופשית לצורך הבעה עצמית , וניתן לעשות זאת במחברת במקביל לתהליך הכתיבה כמערכת רישום . הכתיבה החופשית - כתיבה לצורך הבעה , לצורך פיתוח שיח כתוב , תיעשה במחברת נפרדת המיועדת לכך . בידי המורים נתונה ההחלטה כיצד לנהוג : לתקן / לא לתקן את הכתוב , ועד כמה להתערב . לימוד שני ההיבטים של השפה הכתובה ( הקריאה והכתיבה ) בו - בזמן הוא מהלך שבו היבט אחד עשוי לתמוך באחר : ככל שקוראים יותר - מתקדמים גם בכתיבה , וככל שכותבים יותר - מתקדמים גם בקריאה . אבל יש ילדים שהתמודדות כזאת קשה להם , והם מעדיפים להתמודד עם לימוד הכתיבה לאחר שרכשו ביטחון מסוים בקריאה . לכן אין לכפות על ילדים כאלה לכתוב כתיבה ילדית , אם הם מעדיפים להימנע מכך , ויש לעזור להם בהדרגות ובעידוד . פעילויות כתיבה בעקבות הקריאה נצלו את קריאת הטקסטים בחוברות כדי לעודד כתיבה אישית בעקבות הטקסט . כדאי שתלמידים יכתבו לפחות 3 פעמים בשבוע כתיבה חופשית . את סיטואציית הכתיבה מומלץ לרכז סביב נושא / תוכן העולה בחוברת . רעיונות לפעילויות : • הבעת דעה על הטקסט . • תיאור של מקום / חפץ / אירוע הקשורים לתוכן . • פרק או בית נוסף לטקסט . • הוספת טקסט מידעי הקשור לנושא למשל אם הנושא הוא ארוחת בוקר אפשר לכתוב רשימה למכולת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار