صفحة: 6

. 3 פיתוח הבנת הנקרא ואוצר מילים - הוראת הפענוח נעשית באמצעות תרגול מגוון , המדגיש פיתוח של הבנת הנקרא ושל אוצר מילים . לעיתים , בעזרת המדריך למורה , המורים מצביעים על תופעות לשוניות כמו משפחות מילים , גזירת מילים ותבניות , כדי לעורר בתלמידים מודעות לשפה ולמבנה שלה . בדרך זו מתפתחת החשיבה על שפה בכלל ועל מילים בפרט . כמו כן משתמשים במשחקי שפה , היוצרים מצבים של לימוד תוך שעשוע במילים . . 4 שפה טבעית - מן המילים הבודדות יוצרים ( כבר בשלבים ראשונים ) הקשרים טבעיים , אמתיים , ובעלי משמעות : צירופי מילים , משפטים וקטעים . מילות קישור ומיליות ( כגון : את , של , כן / לא ) מוקנות כמילים שלמות והן מאפשרות ליצור משפטים שלמים וטבעיים . הטקסטים הייעודיים להקניית הקריאה כתובים בעברית תקנית , טבעית ומוכרת לילדים , בלא מילים " גבוהות " או בלתי שכיחות . השימוש בשפה טבעית ומוכרת מקל על התלמידים את רכישת הקריאה . . 5 ידע מורפולוגי ותחבירי - הכרה של תופעות מורפולוגיות ברמת המילה הבודדת ( זכר - נקבה , רבים , פועל ) וידע תחבירי ( סדר המילים במשפט והקשר ביניהן ) - כל אלה תורמים להבנת הנקרא באמצעות הישענות על ההקשר . כשהקוראים לומדים לזהות את הסיומת וֹת במילה הבודדת ואת משמעות צורת הרבות , הם עשויים לזהות משמעות זו ביתר קלות במילים אחרות . כשהקוראים מזהים שמין הנושא במשפט הוא נקבה , הם עשויים לקרוא גם את הפועל בנקבה ללא שגיאות ובמהירות יחסית , כי הם מודעים להתאמה בין גוף למין דקדוקי . קוראים שאינם מודעים למשמעות זו עלולים לפענח את הנושא והפועל צליל אחר צליל . בחוברות מוצעות פעילויות המפתחות את המודעות המורפולוגית והתחבירית . הוראת התבנית הדקדוקית נעשית רק כאשר היא מקדמת את הוראת הבנת הנקרא . אין תרגול של התבנית הדקדוקית לשמה . . 6 פיתוח ההאזנה והדיבור - התכנית עוסקת בהקניה ממוקדת של הפענוח יחד עם טיפוח הכשירות האוריינית בארבע אופנויות השפה : דיבור , האזנה , קריאה וכתיבה . המורים קוראים בקול בפני התלמידים טקסטים אותנטיים מסוגות שונות , ובתוכם יצירות איכות משל מיטב היוצרים לילדים ( ע' הלל , לאה גולדברג , פניה ברגשטיין , א " א מילן ועוד ) . זוהי חשיפה לנכסי צאן ברזל של הספרות לילדים , מתוך כוונה להעשיר את עולמם התרבותי והרגשי , להרחיב את שפתם ולהקנות להם כלים לקריאת ספרות בהמשך , כקוראים עצמאיים . בנוסף יש בתכנית קטעי מידע המיועדים לקריאה בקול , לפיתוח הבנת הנשמע , לפיתוח השפה הדבורה ולטיפוח המודעות להבדלים בין השפה הכתובה לשפה הדבורה . טקסטים אלה משובצים בכל חוברת ורובם מלווים בפעילויות לתלמידים . כמו כן , המורים מתבקשים לעודד שיח דבור וכתוב לצורך הבעה עצמית על התכנים בטקסטים . התלמידים יכולים להקשיב לטקסטים אחרים באתר האינטרנט . . 7 קריאה ב " גובה העיניים " - בכל קטעי הקריאה בספר ( להוציא את המדור " מה נשמע היום " ) משולבות אך ורק מילים שהילדים מסוגלים לקרוא בשלב זה של לימוד הקריאה . כל קטע מכיל מילים שנלמדו כבר ( אין תחליפים בצורת ציורים ) . הנושאים והתכנים לקוחים מעולמם של הילדים - המשפחה , החברים , בית הספר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار