|
صفحة: 7
א . מצבים ותרגילים של חילוק עם שארית ( עמודים 8 – 5 ) בפעילות הכיתתית שבתחילת היחידה הזאת התלמידים עוסקים במצב של חילוק במשמעות של חילוק לחלקים – חלוקת 15 אגוזים שווה בשווה בין מספר נתון ומשתנה של צלחות . יש מצבים שאפשר לחלק בהם את המספר הכולל ללא שארית , למשל כשיש 3 צלחות , ויש מצבים שבהם לאחר החלוקה נשארת שארית , למשל כשיש 6 , 4 , 2 או 10 צלחות . מומלץ לעשות את הפעילות הכיתתית המוצעת בעזרת כרטיסי האגוזים שבמארז האבזרים ובעזרת צלחות לשימוש חד - פעמי כדי להמחיש את המצבים השונים . בנספח א שבסוף המדריך הזה יש טבלה ריקה לרישום הפעילות . אפשר לעשות את אותה פעילות גם עם מספר שונה של אגוזים ולבקש מהתלמידים לשער מה יהיו התוצאות . בפעילויות 2 – 1 ממשיכים לתרגל מצבים דומים לאלה שבפעילות הכיתתית בעזרת כרטיסי האגוזים . פעילות 2 היא פעילות אתגר משום שנוסף על הנתון של מספר האגוזים הכולל יש גם אילוץ – צריכה להיות שארית של אגוז אחד . הפעילות הזאת דורשת תהליך הפוך מזה שעשו עד כה : השארית ידועה , ולכן אפשר להפחית אותה מהמספר הכולל , ורק אחר כך לחלק את האגוזים שנותרו שווה בשווה בין הצלחות . זאת במקום לחלק קודם את האגוזים ורק לאחר מכן לראות מהי השארית . בסעיף א , לדוגמה , כשמספר האגוזים ההתחלתי הוא 19 ונשאר אגוז אחד , את 19 - 1 = 18 ( 18 ( האגוזים אפשר לחלק שווה בשווה בין 3 הצלחות – בכל צלחת מניחים 18 : 3 = 6 ( 6 ( אגוזים . עד כה עסקו התלמידים בעיקר במצבים של חילוק לחלקים . פעילות 3 עוסקת במצבים של חילוק להכלה שיש בתוצאות התרגילים המתאימים להם שארית , ומשתמשים בה במדבקות . בפעילות 4 מוצג לראשונה תרגיל חילוק שיש בתוצאה שלו שארית . בתחילה מוצג מצב שמתאים לו תרגיל חילוק שאין בתוצאה שלו שארית , ולאחר מכן מוצג מצב שמתאים לו תרגיל חילוק שיש בתוצאה שלו שארית . בשני המצבים התלמידים מתבקשים להשלים תיאורים מילוליים לכל המספרים בתרגילים . את התוצאה של תרגיל חלוק עם שארית אפשר לכתב כך : ( שארית 14 : 3 = 4 ) 2 כדאי להציג לתלמידים את התרגיל ואת התוצאה עם השארית המופיעים במסגרת ולקרוא אותם בקול : " 14 לחלק ל - 3 שווה 4 ושארית . " 2
|
|