صفحة: 219

מאתיים ילדי בית היתומים וצוות העובדים אל כיכר השילוחים בגטו . על פי הידוע דחה קורצ ’ אק הצעה להינצל לבדו ונרצח עם ילדיו - תלמידיו בטרבלינקה . קראו על יאנוש קורצ ’ אק באתר דףדף , ובספרייה הווירטואלית של מטח . הספר המלך מתיא הראשון ראה אור בפולנית ב - , 1923 ותורגם בראשונה לעברית בידי יוסף ליכטבוים ב - . 1933 על הספר גיבורו של המלך מתיא הראשון הוא ילד בן עשר , בן מלך . הפרק הראשון מתאר את ימיו האחרונים של המלך , את הפרדה מבנו הקטן ואת התגובות הראשונות של היורש ושל אנשי החצר על השינוי העתיד להתחולל בחייהם . בשבועות הראשונים אחרי שהפך למלך לומד מתיא כי העולם מורכב הרבה יותר משחשב : הוא עד למאבקי כוח ויוקרה בין השרים , מבין שלכל אחד מהם אינטרסים הנוגעים לאישיותו ולתפקידו , ושאף שהוא לכאורה כל - יכול הרי שלמעשה מוטלות עליו מגבלות רבות . הוא מגלה שכדי שיהיו לו כוח והשפעה עליו לתבוע אותם לעצמו . מתיא לומד שחצר מלכות מתנהלת על פי נהלים וכללים הנטועים במסורת בת מאות שנים , וכי כדי לשנותם יש צורך במהלכים רשמיים ארוכים ומייגעים . המלחמה שמכריזות שלוש מדינות על ארצו של מתיא שמה קץ לימי החסד של ראשית מלכותו . מתיא רוצה לצאת למלחמה כמלך גיבור רכוב על סוסו , אבל מגלה שהשרים - שריו - מרמים אותו ומחליטים החלטות חשובות בלעדיו . לדעתם - עליו להישאר בארמון המוגן ולהמשיך בלימודיו שעה שחייליו יילחמו , ייפצעו , ייהרגו . " איך ייתכןו הוא לא יגן על העם אלא העם יגן עליוו " ( עמ ' . ( 44 מתיא מחליט לחמוק מן הארמון , להצטרף עם פלק , ידידובסתר , לכוחות הלוחמים - ולנצח . במהלך המלחמה מתיא הצעיר עובר תהליך של התפכחות ושל התבגרות . הוא פוגש את זילות חיי האדם , את הרעב והמוות , את הרמייה והבגידה ( פרקים ו , ז , ט , י , יא , יב , יג ) . הוא נוכח לדעת שבעולם המבוגרים הטוב והרע אינם מובהקים ואינם חד - משמעיים ( פרקים ח , יב ) ואף נופל בשבי ועומד למשפט צבאי . הוא מבין שיש נקודות מבט שונות , שאנשים מחזיקים בדעות שהן לעיתים חסרות בסיס , והוא לומד שלא תמיד העולם מתנהל על פי מה שנכון וצודק . אחרי ששלושת המלכים האויבים פונים למתיא ומבקשים שלום ( פרק יד ) , מתיא , הלומד מה משמעותה הכלכלית של המלחמה , נוסע לבקר בבירות המלכים שהיו אויביו ומבקש מהם הלוואות כדי שיוכל לשקם את ארצו ולהכניס תיקונים לטובת הילדים ( פרקים יד , טו ) . בחצר המלך השלישי מתיא לומד הרבה על תפקידו של מלך ( פרק יט ) . בין היתר הוא מחליט להקים גן חיות , פוגש נסיך אפריקני המזמין אותו לביקור באפריקה ומבטיח לספק לו חינם אין כסף את בעלי החיים לגן החיות העתיד לקום בבירתו . כשקוראים עם התלמידים את הפרקים כא - כה העוסקים בפגישות עם האפריקנים ובנסיעה לאפריקה חשוב לזכור ולומר לתלמידים כי הדברים נכתבו לפני מאה שנה כמעט , מנקודת המבט המערבית - שמרנית של אירופאי מובהק שכמו רוב בני דורו לא ביקר באפריקה מעודו ; באותם ימים אפריקה נחשבה יבשת נידחת ונחשלת , תושביה נקראו " פראים " , ומנהגיהם , מסורותיהם השבטיות , טקסיהם וערכיהם נחשבו פרימיטיביים , היפוכה של תרבות . קורצ ’ אק הפדגוג , ההומניסט , שולח את גיבורו הצעיר לאפריקה , ומניח לו לומר דברים שלפני דורות נשמעו מלאי חמלה וכוונות טובות והיום – ובכן , היום רצוי שיעוררו מחשבה :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار