صفحة: 197

לשלב מתקדם בלימוד הלשון בבית הספר היסודי , ובהמשך בחטיבת הביניים ובתיכון . יצוין עוד שניתן לעסוק אך בחלק מהנושאים על הסלנג המוצעים בפרק זה . אנו ניגשים לנושא הסלנג באופן בלשני מקצועי , כלומר : לא רק לצורך שעשוע ותוספת פיקנטיות ללימוד , אלא כדי להרחיב את הידע הלשוני של התלמידים , וכדי ליישם את הידע הלשוני שרכש עד כה – לתחום רענן ודינמי זה . הנושאים הכלולים בפרק על הסלנג הם בעיקר אלה : הגדרת הפונקציות של הסלנג ; הסיבות לשימוש בסלנג ; דרכי היצירה בסלנג ; סלנג ישן וחדש ; מילוני סלנג ישנים וחדשים ; הסלנג במודעות פרסומת . הטיפול בדרכי היצירה של הסלנג , לדוגמה , מראה שאין הן שונות באופן עקרוני מדרכי היצירה והחידוש בלשון התקנית . גם בלשון התקנית נקלטים יסודות משפות זרות ; גם בלשון התקנית מילים קיימות עוברות מעתקי משמעות , או שמילה קיימת או שורש קיים מוכנסים למשקל / בניין שבו הם לא שימשו קודם לכן . חלק מדרכי היצירה הנ " ל ( ודרכים נוספות ) מנוצלות בסלנג יותר או פחות מאשר בלשון התקנית , אך בעיקרון ניתנת לנו הזדמנות לבדוק דרכים לחידושים לשוניים בעברית . גם בנושא הסלנג , כמו בנושאים אחרים בסדרת מילה טובה , אנו קושרים בין האמצעים הלשוניים לבין הפונקציות שלהם בהקשר . הטיפול הוא במידה רבה פונקציונלי ולא רק פורמלי . מן הראוי לשים לב לכך שהגדרת הסלנג שנקטנו כאן אינה יוצאת מצורתו של האמצעי הלשוני , אלא מתפקידו : היותו חורג באופן מכוון ורצוני , מתוך הצורך של הדובר לחרוג מהשגרה . אם הסטיות הלשוניות נעשות בתום לב , מתוך אי שליטה בלשון – סטיות אלה אינן שימושי סלנג , לפי הגדרתנו . יסודות הסלנג אינם רק יסודות מילוניים ( לקסמות ) , אלא גם יסודות דקדוקיים , כלומר : מבנים לשוניים הסוטים מכללי הדקדוק של הלשון . לדוגמה : ' זה מה יש ' הוא מבע סלנג ( בפי הדובר המשכיל ) , כי הוא סוטה מדקדוק הלשון התקנית בהשמטת מילית הזיקה ' ש ' ( ' זה מה שיש ') . 'מה העניינות ' הוא מבע סלנג , כיוון שהדובר יוצר כאן סטייה מכוונת מצורת הריבוי התקנית של המילה ' עניין ' . הטיפול בסטיות הלשו ניות שבסלנג צריך להיעשות על רקע הלשון התקנית , כלומר : תוך ניתוח מדויק של סוג הסטייה והצבת החלופה התקנית , לאו דווקא באופן שיפוטי . יש לעודד את התלמידים להסביר את סוגי הסטיות בסלנג באמצעות מונחים ומושגים דקדוקיים שרכשו במהלך הלימוד . ניתן להמיר קטעים מסגנון לסגנון : קטעים המשופעים בסלנג " יעובדו " על - ידי התלמידים לקטעים בלשון תקנית , וההפך , ותידון התאמתם לנסיבות השימוש בלשון . במסגרת העבודה על הסלנג בפרסומת אפשר לעודד את התלמידים לחבר מודעות פרסומת עם או בלי יסודות סלנג , ולנתח את אשר עשו . ניתן להשתמש ביסודות לשוניים באופן דו - משמעי : לפי משמעותם בלשון התקנית ולפי משמעותם בסלנג ( לדוגמה : " להתלבש על אופנת "; X הולכים על נעלי , " Y וכדומה )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار