|
صفحة: 205
לפניכם כמה כותרות של חוקים . כל כותרת בנויה משני חלקים . מהם החלקים ? מהו לדעתכם התפקיד של כל חלק ? חוק השבת אבדה , "ג-1973תשלה חוק הגנת הצרכן , התשמ ; "א-1981 חוק שכר שווה לעובדת ולעובד , התשנ ; "ו-1996 חוק איסור נהיגה ברכב בחוף הים , התשנ . "ז-1997 הפסוק המקראי ( מספר ויקרא , פרק יט , פסוק טז ) ופרשנות הרמב"ם לפסוק זה הקטע השלישי בחלק הפותח של הפרק הוא עיבוד של דברי הרמב"ם המסבירים את הפסוק מן המקרא שעל שמו נקרא החוק . פעילות 5 בפעילות זו התלמידים מתבקשים להציע דוגמאות למצבים שונים המחייבים התערבות . אין לדרוש מהתלמידים שהדוגמאות יהיו על-פי החלוקה של הרמב"ם : " כשרואים , " " כששומעים " ו " כשיודעים . " במקרה שהתלמידים לא יעלו בעצמם די מצבים כאלה , אפשר להציג בפניהם את הדוגמאות המופיעות להלן ולבקש מהם להגיב להן על פי-מה שקראו עד כה בפרק : הרדיו דיווח על שיטפון שמתקרב למקום שהחברים שלכם אמורים להגיע אליו ( כששומעים וכשיודעים (; חבר סיפר שהוא מתכוון לפרסם מידע שקרי על חבר אחר ( כששומעים (; לא רחוק מביתכם נפער בור בכביש , ועוברים ושבים עלולים ליפול לתוכו בלילה ( כשיודעים (; נתקלתם בילד שמכה באכזריות ילד אחר ( כשרואים (; מנעתם מילדה לחצות כביש באור אדום ( כשרואים . ( פעילות 6 לפני שיתפנו לענות על שאלה זו , שהיא אינפורמטיבית בעיקרה , כדאי לוודא שהתלמידים מבינים את המילה קנס ( עונש כספי ) המופיעה בחוק שהוצג מוקדם יותר . בין דברי הרמב"ם לחוק יש הבדל בסוגיית העונש . בגישת הרמב"ם יש היבטים עמוקים שאינם מתאימים לילדים , אך עמידה על ההבדל הזה תסייע להם להפריד בין החובה לעזור ובין ענישה על אי הושטת עזרה . הכוונה היא שבמהלך הפרק יחשבו התלמידים על נימוקים שונים בעד ונגד החוק . שני סיפורים של הצלת נפשות החלק השני של הפרק עוסק בסיפורי מקרה על הצלת נפשות . את הפעילויות בחלק זה אפשר לעשות בעבודה יחידנית , בזוגות או בקבוצות על-פי שיקול המורים . היתרון של עבודה יחידנית הוא הצורך להתמודד עם הקושי לבד כפי שקורא במציאות כשקוראים טקסטים רבים . לעומת זאת , היתרון של עבודה בזוגות או בקבוצות קטנות הוא האפשרות ליהנות ממגוון היכולות של התלמידים . אפשר להרכיב זוגות / קבוצות שבהם תלמידים חזקים מסייעים לתלמידים חלשים מהם , ואפשר להרכיב זוגות / קבוצות " שווי כוחות" שההומוגניות המאפיינת אותן מסייעת לתלמידים להרחיב ולהעמיק את הבנתם בנושא .
|
|