|
صفحة: 93
בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להקדים ולברר אם הם מכירים מילים שאינן שכיחות בשפה המדוברת , כמו גאה , פשרן , יהיר , גאוותן , ולפי הצורך להסביר אותן בעזרת דוגמאות . פעילות 5 סעיף א – בזמן הוויכוח עץ הזית מגנה , ואילו הקנה שותק ולא עונה - כלומר העץ מתנצח , ידען ומלא בתחושת ערך בעוד קנה הסוף מוותר ולא עומד על כבודו . התנהגותם בסערה היא בבואה של התנהגותם בזמן המריבה . סעיף ב – לצורך סיוע באפיון של שני סוגי ההתנהגויות , אפשר להציע לתלמידים להציץ בשמות התואר שמיינו בפעילות . 5 במידת הצורך , אפשר להציג להם רשימה של אירועים , ולבקש שישערו כיצד היה עץ זית מתנהג במצב כזה , וכיצד הקנה . דוגמאות לאירועים כאלו : מחנכת הכיתה חולה , והמורה המחליפה מרבה לצעוק , מענישה שלא בצדק ומעליבה ילדים . חבורת בריונים פולשת לשכונה שקטה , מרעישה , מלכלכת אותה ומטרידה את תושביה . מדינה זרה כובשת את המדינה שבה אתם גרים , והשלטון עובר לידי זרים . סעיף ג – כממשיל משלים איזופוס אינו ניטראלי , וכשהוא מתבונן על התנהגויות אנושיות הוא נוטה לרוב להעדיף התנהגות אחת על פני האחרת . אפשר להצביע על סיום המשל ( סוף רע למי שמתנהג כמו הזית (; ואפשר גם להעיר על התכונות השליליות שבהן בחר איזופוס כדי לאפיין את דמותו של העץ ( מתנשא , ביקורתי , יהיר . ( פעילויות 6-7 בפעילויות אלה מושם דגש על חשיבה ביקורתית : הדבר בא לידי ביטוי בתהלוך הדיון על מוסר ההשכל של המשל . מוסר ההשכל המופיע פעמים רבות כחלק בלתי נפרד מן המשל וכ"תורה מסיני" ( למשל : עדיף להתכופף ברוח ולא להתנגד , עדיף לעבוד קשה ולא לשיר שירים ועוד ) מונע מהקוראים להשתהות ולחשוב על עוד נקודות מבט אפשריות העולות מתוך המשל . מטרת הפעילות הזו היא לאוורר קצת את הקבלה האוטומטית של מוסר ההשכל באמצעות מהלך של חשיבה ביקורתית המתבצע בקבוצה . מטרת העבודה בקבוצות של ארבעה עד חמישה תלמידים ) היא ליצור הפריה הדדית בהעלאת רעיונות והעמקה של הדיון . א . מבחינת סדר הדיון , יש כאן שלושה שלבים : בשלב הראשון ( פעילות ( 6 התלמידים מתבקשים לכתוב באופן חופשי את מה שהם חושבים שניתן ללמוד מהמשל . ב . בשלב השני הם לומדים מה איזופוס , או בני דורו , הציבו כמוסר ההשכל של המשל . ג . בשלב השלישי הם מנהלים דיון ביקורתי ( מתוהלך ) בקבוצות על מוסר ההשכל הזה . יש לשים לב שכל קבוצה תבחר במשפט אחר .
|
|