|
صفحة: 142
עלון מידע על הטיול ברכס אצבע עלון מידע זה הוא תת-סוגה הכוללת טקסט מידע שיכול להכיל בתוכו גם מילים או משפטים שמטרתם לשכנע את הקוראים לצאת לטיול . העלון כולל גם טקסט מפעיל הנותן הוראות הגעה או הוראות מנחות לביצוע המסלול . בעלונים רבים משלבים גם אמצעים חזותיים שנועדו להבהיר , להדגים , לארגן ולהמחיש את המידע המוצג בהם וכן למשוך את המתבוננים . בעלונים יש גם שימוש באייקונים המייצגים מידע בעזרת סמל ויזואלי קטן , כגון " טיול למיטיבי לכת , " " תחנת מודיעין . " האמצעים החזותיים בעלון מידע זה הם מפה ותצלומים . הצעה לפעילות מקדימה כפתיח לפרק או לפני סיומו – הכרת עלוני מידע : התלמידים יאספו עלונים שונים , יעיינו בעלוני מידע של טיולים , של מוזיאונים ושל אתרים , וישימו לב למבנה העלון – מה יש בו ? מה מודגש ? לשם מה ? כיצד הוא מעוצב ? ועוד . פעילות 5 מטרתה של ה פּ סקה כפולה : היא גם מנסה לשכנע את הקוראים לקרוא על המסלול וגם מסכמת עבורם את המידע על המסלול . פעילות 6 מטרת המידע בטור הימני היא לתת מידע קצר וראשוני שעוזר לאנשים להחליט האם הטיול מתאים להם או לא . מקבץ הנקודות הראשון משמש מעין אמצעי לסינון מסלולי טיול . כדאי לבקש מן התלמידים לתת דוגמה שתמחיש מדוע חשוב שחמש הנקודות יופיעו בהתחלה . למשל , אם משפחה שיש לה ילדים מתחת לגיל 5 רוצה לצאת לטייל ברכס אצבע , המידע הראשוני יכוון אותה לגבי התאמתו או אי-התאמתו של הטיול למשפחה . אם הנתונים לא מתאימים למי שמחפשים מסלול טיול , הם יכולים לעבור לקרוא על מסלול אחר וכך הלאה בלי להתעמק יתר על המידה בפירוט שמובא מאוחר יותר בטקסט . זהו אמצעי חסכוני מבחינת המידע שהקוראים צריכים לקרוא . לאחר הפעילויות הראשונות שבהן איתרו התלמידים מידע וכך הכירו כל חלק בעלון בנפרד , מומלץ להרחיב את השיחה ולעסוק בהיבטים המבניים שלו . זאת מתוך כוונה להפנות את תשומת לבם לאופיו הייחודי של הטקסט , הכולל טקסט רציף ( פסקות ) וטקסטים בלתי-רציפים ( רשימת נקודות ) וגם ייצוגים חזותיים ( תמונות ומפה , ( וכדי להוביל אותם למסקנה שמדובר בטקסט מעורב / מרובה ייצוגים . ( ניתן לקרוא על כך בהרחבה בתת הפרק " תצורות שונות של טקסט" בחלק המד"ל הכללי . ( המורים יבחרו אם להשתמש במונחים המטה-שפתיים בצורה מפורשת או לא . בשלב הזה מומלץ כי השיחה רק תעלה למודעות את הדברים מאחר שפעילות הסיום מתייחסת גם להיבט המבני של
|
|