صفحة: 139

שורה יוצרת זיקה בין פתיחת הפה בזמן ההגייה לבין תחושת הרווחה של החפרפרת כשהלילה יורד . זרחי כתבה אומנם על בעל חיים , אבל בשיר היא מתבוננת בו מבעד למשקפיים של דמיון ושל הומור שהיא מרכיבה כמשוררת . הדמיון של המשוררת הוליד את דמותה של מלכת הליל ; תלמידים יוכלו לתאר את הדמות בהשראת שתי מילות המפתח שבתואר הזה . תחילה ישאלו את עצמם על הדמות : האם היא בעל חיים או דמות אנושית ? ובהמשך ישאלו - האם המלכ וּ ת שמתחת לאדמה קשורה גם היא לכבוד , לבגדי פאר ססגוניים , לתכשיטים מבהיקים ולאביזרים נוצצים כמו כתר ושרביט , למרכבה ולפמליה של מלווים ? אילו צבעים יתקבלו בברכה בממלכה שמתחת לאדמה ? כדאי להציע לתלמידים לתאר את הדמות , וכדי שהתיאור יהיה מפורט וקוהרנטי , יש להנחות את התלמידים לשים לב לאוצר המילים שהם משתמשים בו ובפרט לתארים שבהם יבחרו כדי לתאר את " מלכת הליל . " הצעה להרחבה – בספר הדיגיטלי אפשר לסמן את המילה " חפרפרת" – הסימון מאפשר יצירת קישורים לוויקיפדיה או ל-google ( אייקון סימן שאלה , ( ולחיצה על אחד מהם נותנת את הביאור או ההסבר למה שסומן , כולל תמונות של בעל החיים . כך אפשר להשוות או לקשר בין המידע העובדתי-מדעי על החפרפרת לבין השיר וכך ניתן גם להבדיל בין טקסט מידעי לטקסט ספרותי כמו שיר . הפרק " זמן הווה ותפקידיו " ( עמוד 18 בספר הלימוד , כרך ( 2 על פרקי הלשון תוכלו לקרוא בחלק המד"ל הכללי , בעמוד . 21 בספרי הלימוד המקובלים נכתב שזמן הווה מציין פעולה המתרחשת " עכשיו , " ברגע הדיבור , אך אין זה תפקידו היחיד של זמן הווה , אף לא תפקידו העיקרי . במקרים רבים מציין ההווה של הפועל פעולה המתרחשת בדרך כלל , לפעמים או תמיד , מתוך נוהג או הרגל או דרך הטבע . לתפקיד זה של זמן הווה קראנו " הווה כללי . " לפי גישתנו בספר זה , ההתבוננות ביסודות הדקדוקיים אינה מתמקדת רק בהיבט הפורמאלי , אלא גם בהיבט הפונקציונאלי : אנו מתבוננים באמצעים הלשוניים בתפק וּ דם בסוגי טקסטים . במקרה זה אנו מביאים שתי כתבות הדנות בתופעות בעולם החי – כתבה על הקרפדה וכתבה על שתי צבות שנפגעו והגיעו לטיפול בבית חולים של הספארי . ההווה הכללי שולט בכתבה הראשונה , המתארת את אורחות חייה של הקרפדה . בכתבה השנייה , על הצבות , משמשים זמנים מגוונים : זמן עבר לסיפור מקרי הפציעה של הצבות , זמן הווה המתאר את מצב הצבות בזמן כתיבת הכתבה ( הווה רגיל של " עכשיו , ( " וזמן עתיד המביע תקווה להתאוששות הצבות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار