|
صفحة: 137
פעילות 2 תחילת השיר מתארת מצב של מצוקה , אבל סופו משאיר את הקוראים בסימן שאלה : האם המעגל החברתי ייפתח ? האם ההכרה בבכי הכחול של הילדה ( שעשוי להיות מטפורי להיותה אנושית ודומה לאחרים ) מבטיחה את צירופה של הילדה לחברה ? פעילות 3 בראש המשפט הלא-טבעי מופיעה המילה " ולא , " כדי להדגיש בעוצמה את מילת השלילה הפוסלת את השתייכותה של הילדה לקבוצת בני גילה . פעילות 4 הילדה הדחויה , שהעולם החברתי של בני גילה חסום בפניה , מבקשת להשתנות : להיות כחולה , כמו הילדים הכחולים , ובמילים אחרות להיות דומה , לא להיות יוצאת דופן , כדי שתוכל להשתייך לחברת הילדים . פעילות 5 אזכור הכוכבים והעננים , שגודלם והמרחקים ביניהם עצומים , יוצר רושם שהבעיה החברתית של הילדה היא אדירה , קוסמית ממש . הדימוי " כמו טלאי" ממשיך ומעצים את תחושת האי-שייכות שלה . " טלאי" עשוי בדרך כלל מבד שונה מהבד שאותו הוא אמור לתקן , ולכן הוא בולט מאוד , גוף זר בבגד . כך חשה הילדה , שהיא עשויה מחומר אחר , שהיא גוף זר שאין לו סיכוי להיטמע בחברה . פעילות 6 המילים " מרפרפים פרפרים" מעלות מראה של כנפיים בתנועה ומזכירות תנועת עפעפיים מהירה על סף בכי . הצירוף " מרפרפים פרפרים" הוא תיאור מטפורי של דמעות ; יש בו מהקלילות והעדינות של כנפי הפרפר ההולמות את הסביבה הפנטסטית שהבכי הפיזי שאנו מכירים זר לה . ל"מרפרפים פרפרים" יש אפקט פונולוגי עשיר הנוצר משיכ וּ ל האותיות ומריבוי הצלילים הקצרים , אפקט המזכיר גם הוא את תנועת העפעפיים המהירה , הנסערת , המבשרת את הבכי . פעילות 7 אם תתקיים שיחה כיתתית בעקבות הפעילות , כדאי לציין בפני התלמידים כי יש לגלות סובלנות כלפי כל תשובה שעולה . ההתרשמות מהציורים היא סובייקטיבית ונובעת מהדמיון ו / או מעולמם הפנימי של התלמידים , ולכך יש לגלות רגישות . השיר " מסעותיה של הרוח " מאת נורית זרחי בשיר טבע זה , המתאר את הרוח בכלים לשוניים מקוריים , יבחינו התלמידים בהאנשה , בפעלי תנועה , בביטויים הרומזים על צליליות , ובניגוד שבין ה"עצום" ל"זעיר . " פעילות 1 לפני קריאת השיר כדאי להציע לתלמידים לשער איזו קבוצת מילים תשקף תנועה ( פעלים ? שמות עצם ? שמות תואר ?( ולבקש שיעלו דוגמאות . לאחר שיקראו את השיר ( תוך כדי מעקב אחרי התנועה המתרחשת בו , ( ניתן להציע להם לאתר את פעלי התנועה המופיעים בו .
|
|