|
صفحة: 136
בדיון , להבחין בטענות ענייניות ( למשל הצורך למצוא מקום לסוסים , או חוסר השוויון בין העולים , ( בניסיונות למצוא פתרון חלופי שלא יפגע בדודה , ובטענות שבבסיסן רק רגשות שליליים שעוררה הדודה יוצאת הדופן באנשי הכפר . פעילות 7 השיטפון , כסוג של " מבול , " טלטל את הכפר והפך את היוצרות : הדודה יוספינה הפכה מקורבן למצילת חיים , ואנשי הכפר שחרצו גורלות הפכו לנצרכים . הדודה יוספינה זכתה בהזדמנות להוכיח שהיא אנושית , שיש בה גם חמלה ונדיבות , והשימוש בתבניות הישנות האיר את " אוסף הגרוטאות" באור חיובי וריכך את עמדת הכפר . נקודות מפנה אפשריות נוספות : הרגע שבו הדודה מאיימת לעזוב את הכפר , וגם הרגע שבו היא לוקחת על עצמה את האחריות לאפות לחם לאנשי הכפר למרות הכעס שלה . הקטסטרופה של השיטפון מופיעה לאחר החלטתם של חברי הוועד ולאחר תגובתה הקיצונית של הדודה יוספינה , המביאים את העימות לנקודת אין-מוצא . השיטפון שהוא מעין אות משמיים והקטסטרופה שהוא מחולל מחייבים את הצדדים הנצים לקחת פסק זמן ולפעול יחד למען מה שחשוב באמת : הלחם והחיים . כדאי לנתב את השיחה בכיתה לפתיחות , לראייה הרחבה ולגמישות כמפתחות לפיוס ולשינוי עמדות : הדודה יוספינה ראתה את אנשי הכפר בחולשתם ונחלצה לעזרתם על אף המחלוקת , ואנשי הכפר זכו להכיר את אנושיותה ונדיבותה . מנקודה זו המחלוקת נראית קרובה יותר לפתרון . השיר " כל לילה עולים " מאת נורית זרחי בשיר לירי זה , העוסק בשונ וּ ת ובבידוד חברתי , יתוודעו התלמידים למצוקתה של ילדה לא אהודה , החשה שהיא שונה מן האחרים ואיננה רצויה . את שונותה היא מבטאת באמצעות צבע : הילדים שהייתה רוצה להתקרב אליהם הם ילדים " כחולים" ואילו היא " לבנה . " המשוררת משתמשת בצבעוניות השונה כדי להמחיש את הפער החברתי . השיר המרחיק את קוראיו לעבר מחוזות הדמיון יאפשר לתלמידים לעמוד על הכוח שיש לחברה מול היחיד ועל חובתה לעשות שימוש מיטיב בכוח הזה . התלמידים יבחינו בלשון הציורית ובתרומתה למשמעות השיר , יגלו בו משמעויות מפורשות וסמויות ויקשרו את היצירה לעולמם . פעילות 1 בבית הראשון של השיר מופיעים יסודות פנטסטיים : " עולים ממצולות הים , " " לרעות בעננים , " " ילדים כחולים . " בהמשך השיר יתברר לתלמידים שהוא עוסק בסוגיה חברתית מן המציאות - סוגיה שהמשוררת בחרה להעביר לסביבה דמיונית כדי שאפשר יהיה להתבונן בה בעיניים "חדשות . "
|
|