|
صفحة: 82
יוצר ידוע והוא לוקח על עצמו את החירות לסטות מהמוסכמות של הסוגה , למשל לא לסיים בסוף טוב . שלא כמו במציאות , רבים מהמלכות והמלכים במעשיות ובסיפורי העם מאופיינים בתכונה דומיננטית או בכמה או בצרור תכונות דומיננטיות המכתיבות את התנהלותם . בפרק זה תקראו שלוש יצירות ספרות על מלכים השונים מאוד זה מזה : המעשייה האמנותית " בגדי המלך החדשים " מאת הנס כריסטיאן אנדרסן , השיר " מה יש למלך מתחת לכתר ?" מאת לאה נאור וסיפור העם " הסנדלר העני והמלך . " המעשייה האמנותית של אנדרסן מעמידה במרכזה מלך המאופיין בכמה תכונות שליליות : הוא גנדרן חסר תקנה המזניח את ענייני המדינה בגלל חולשתו לבגדים חדשים , והוא פחדן החושש להתייצב לצד האמת פן יבולע לתדמיתו . מלכים כמוהו , המופיעים במעשיות , מהדהדים בשירה של לאה נאור , שהשאלות הנשאלות בו מטילות ספק במלכ וּ ת . סיפור העם המוצג בפרק הוא אחד מקבוצה רחבה של סיפורי עם , ה"שולחים" את המלך-במסווה אל הרחובות ומפגישים אותו עם אחד העם . הסיפורים הללו מתמקדים בעימות בין השליט לבין האדם ברחוב , ולעתים קרובות מבליטים דווקא את עוצמתו ואת חוכמתו של האדם הפשוט . מבחינת השיח החברתי , שלושת הגיבורים של שלוש היצירות הללו דווקא אינם המלכים , אלא אלה שמעיזים לאתגר את המלכות בחשיבה עצמאית : הילד הקטן במעשייה של אנדרסן , הדובר בשירה של לאה נאור והסנדלר בסיפור העם . הפרק מסתיים בקטע מתוך פרק מספר שמואל א הקשור אף הוא לנושא המלכות . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התוודעות למעשייה אמנותית שכתב הנס כריסטיאן אנדרסן , קלסיקון ואחד מחשובי היוצרים בספרות הילדים העולמית שיצירתו זו הפכה לנכס צאן ברזל של הספרות ושל התרבות . . 2 התבוננות בדמות המלך על סמכויותיה / חובותיה / מידת התאמתה לתפקיד / זכויותיה וזכויות האזרחים בממלכתה ; וכן הבנת מהותו של לחץ חברתי . מטרות הבנה , הבעה ולשון . 1 התבוננות בדמות של מלך ובכל מה שקשור למלכות , בעזרת כמה מקורות מידע והצלבה ביניהם : מעשייה אמנותית , שיר חתרני , סיפור עם וטקסט מקראי . הילדים נחשפים לעובדה שטקסטים שונים ( בסוגות שונות ) ויוצרים שונים עוסקים בנושאים דומים . . 2 הכרת הסוגה " מעשייה אמנותית" והתוודעות לשלושה ניבים עבריים הקשורים לדיבור שלושתם נוגעים לערך המוסף הערכי של הטקסט . . 3 מפגש עם מאפייני הסוגה של סיפורי העם . . 4 בחינת תפקידו של טקסט ספרותי ככלי לביקורת חברתית : בשלושת הטקסטים הספרותיים שהתלמידים פוגשים בפרק מוצג הפן השלילי באישיותו של המלך וכן מוצגת תגובת הנתינים לפן הזה . בכל אחד מן הטקסטים בולט סוג אחר של מחאה כתגובה למאפיין בהתנהגות המלך .
|
|