|
صفحة: 131
בשלב התחלתי זה אין צורך להרחיב יתר על המידה בנושא האוטיזם . בהמשך יורחב הנושא בעזרת טקסטים מתאימים . בשיחה בכיתה , לאחר שיגלו מי הם הציירים של התמונות , אפשר לשאול את התלמידים האם הופתעו לגלות זאת ולמה . אפשר להסביר להם בקצרה על אלו " ט בעזרת האתר של האגודה http : // alut . org . il ?/ page _ id = 87 ולדבר על התרומות שהיא אוספת בעזרת לוחות השנה שהיא מוכרת וגם בעזרת יום ההתרמה השנתי שהיא עורכת . מטרת התרומות , בין היתר , היא לסייע למשפחות של ילדים עם אוטיזם ולקדם את המחקר בנושא . מטרת החשיפה לציורים היא להציג את הכישרונות לצד הקשיים ולהראות את הפערים בין הקשיים שיתוארו בהמשך לכישרונות . כמו כן , התמונות מציגות דרכי הבעה / תקשורת נוספות מלבד הדיבור . עם זאת , ברוח ההסבר הניתן במהלך הפרק , חשוב להבהיר לתלמידים כי לא כל מי שיש לו אוטיזם ניחן בכישרון ציור . הסרטון " אוטיזם בחייה של אביגיל לקאונט , " נוצר על ידי קייט שפרד הסרטון מאפשר מפגש ראשון בפרק עם משפחה שיש בה ילדה עם אוטיזם . בסרטון יוכלו הילדים להתרשם מקשייה , יכולותיה ותפקודה של הילדה ומהמשפחה . ראוי לציין כי כל המקרים המוצגים בפרק הם רק דוגמאות מתוך ה"רצף האוטיסטי , " הכולל דרגות תפקוד שונות , ולכן אין מקרה אחד דומה לאחר ( הדבר , כמובן , רלוונטי לכל לקות אחרת . ( בהמשך הפרק הילדים גם ייפגשו עם המושג " הרצף האוטיסטי . " פעילות 3 רצוי שהתלמידים יצפו בסרטון יחד ורק לאחר מכן , אם הדבר מתאפשר , יצפו בו לבד או בזוגות על מנת שיוכלו להשלים את ביצוע המטלה . שלא כמו בכתבה כתובה המחייבת שימוש בדמיון , הסרטון מאפשר לתלמידים היכרות מוחשית יותר עם קשייה ויכולותיה של ילדה הלוקה באוטיזם ועם משפחתה . " על ארז ועל אחיו אורן , ילד עם אוטיזם" / מאת איילת גרוס – כתבה מתוך עיתון "עיניים" כדאי לסייע לתלמידים מתקשים לעקוב אחר המתרחש בטקסט . מומלץ להבחין בין המקומות שבהם הכותבת " מדברת" ומספרת לקוראים מניסיונה ובין המקומות שבהם מוצג הדו-שיח בינה לבין ארז . בספר הדיגיטלי ניתן להבחין בין שני סוגי הטקסט ביתר קלות באמצעות סימונם בצבעים שונים . פעילות 2 לאחר שהכירו את הילדה בסרטון , הכתבה מאפשרת לתלמידים להכיר ילד נוסף שיש לו אוטיזם וכך להרחיב את ההיכרות שלהם עם הלקות . אפשר לדבר עם התלמידים על היתרונות והחסרונות הטמונים בכל אחת מהמדיות ולהוביל אותם למסקנה שההיחשפות לשני המקורות חשובה . מסקנה זו היא גם המטרה של הפעילות המסכמת את הפרק . פעילות 3 מטרת השאלה המופיעה כאן ובפעילויות נוספות בהמשך היא לאפשר לתלמידים להבחין בכך שהטקסטים השונים כוללים גם חלקים של מידע כללי וגם תיאורים חווייתיים ואישיים , ושהשילוב בין השניים מאפשר להפיק עוד מידע בעל ערך .
|
|