صفحة: 77

אוחזת בגדי ולאה החובקת את בניה – שתיהן מסמלות את האימה וּ ת ) ובשלוש נשים אחרות שמילאו תפקיד מפתח בתולדות עם ישראל ; מרים הנביאה אחות משה המייצגת אומץ ותושייה , דבורה הנביאה המייצגת את המשפט ואת מקומן המשפיע , הערכי , של הנשים , ורות המואבייה המייצגת את הנאמנות , את הערכים החברתיים ביהדות ואת קבלת הגר . כדאי לכוון את התלמידים להיזכר בסיפורי המקרא שהכירו בכיתות ב עד ד , להתמקד באפיזודות האיקוניות שנצרבו בזיכרון הקולקטיבי , ולתת את דעתם על בחירותיו של האמן ובתוך כך על העמדות שבבסיס הבחירות . מלבד העיסוק בבחירת הדמויות , ניתן לשוחח עם התלמידים גם על הדמיון החזותי בין שני הציורים ( החלוקה לטורים , הקו הצבעוני העובר לרוחב הציורים , סגנון העיצוב המינימליסטי של הדמויות וכדומה . ( כמו כן כדאי לשים לב לאביזרים המלווים את הדמויות ולקשר שלהם לדמות . השיר " סוכת מיכל " מאת זאב המשורר זאב מבטא בשיר בן שלושת הבתים את התפעמותו והתרגשותו נוכח הסוכה , סוכת מיכל . איננו יודעים מי היא מיכל , השיר אינו רומז על זהותה , ודווקא אלמוניותה של הדמות מעצימה את הפליאה שמעוררת הסוכה ; הנה סוכה רגילה שברגילות , ובכל זאת – כמה חגיגיות והתרוממות רוח היא מעוררת במתבונן ! המשורר בחר לכלול בשיר רק שמות עצם ומיליות . היעדרם של הפעלים , והנקיטה בשמות העצם בשורות שרובן קצרצרות הופכים את הקריאה בשיר למעין התבוננות בתמונה . זאב מגייס את הטבע לתיאור הסוכה ; " קטעי שמים וכוכב כחול / קצה ענן / , קרן-אור / , משב רוח / מן הים הגדול , / והמית גל . " ... הדובר יוצר אווירה מיוחדת באמצעות הפנייה אל החושים : המראות " ) קרן-אור , " " אגל טל , ( " הקולות " ) המית גל , ( " הניחוחות " ) ריח הדס , ( " הטעמים " ) רימון אדום , " " תפוחי גליל ( " והתחושות " ) משב-רוח ( " ויוצר אווירה חושנית ומהפנטת . הטבע המקיף את הסוכה הופך לחלק ממנה , מפאר אותה ומעניק לה ממד מיתי , על-זמני . התחושה הזו מתחזקת מאוד ככל שהשיר מתקדם , כשהסוכה נקשרת בפריון ארץ ישראל ( בית שני ) ובשרשרת הדורות של העם מאז מלכות דוד . השיר , המתחיל כשיר לירי בקול דממה דקה , מסתיים כשיר שמהדהדים בו " קול-המון , / ניגון , שיר –" ומסר של השבעה : " יהודים בסוכה בכל העולם / לאיחדל . " פעילות 3 סעיף א - סדר הבתים בשיר זה אינו מחייב , וכולו רשימה של מראות , ריחות וקולות . סעיף ג – כדי לגלות מה הופך את הרשימה לשיר , ניתן להזמין את התלמידים למצוא בו מאפיינים טיפוסיים לשיר . למשל המאפיין של המבנה : בתים המסתיימים במילים " סוכת מיכל , " חריזה , חלוקה לשורות עם שימוש בו"ו החיבור ( כגון " והמית גל "( שלא נזקקים לה כשכותבים רשימה . פעילות 5 מטרתה של הפעילות החותמת את הפרק היא לקשר בין נושא השיר לבין העיסוק המרכזי של הפרק בנושא השמחה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار