|
صفحة: 178
הערות והצעות להוראת הפרק " צעדים ראשונים " מאת אמנון שמוש סיפורו של אמנון שמוש " צעדים ראשונים" הוא סיפור ריאליסטי של זיכרונות . הסיפור התפרסם לראשונה ב-1973 בכתב העת " מאזניים " ( שאינו מיועד לילדים . ( הוא מציב בפני הקוראים הצעירים קשיים הנובעים מחוסר בידע עולם : חוסר מידע על התרבות שממנה בא שמוש וחוסר מידע על ישראל הקולטת . גם הסגנון אינו קל לקריאה . נראה שדרך טובה להתמודד עם הקשיים היא לקרוא את הסיפור בקול לתלמידים תוך שימוש בהנגנה מבארת ככל האפשר . מי שחושבים שתלמידיהם יכולים לקרוא את הסיפור בעצמם יכולים לבקש מהם לקרוא אותו בבית . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להקדים להקראה עובדות רקע על הזמן ( שנתיים לפני קום המדינה , ( על ארץ המוצא ( סוריה , ( על פערים של שפה ושל תרבות במעבר ממקום למקום חלוקת הסיפור לארבעה חלקים מאפשרת לתלמידים להתמודד עם הקושי הטמון בקריאת הסיפור כולו : לקרוא כל חלק ולענות על השאלות הנלוות לו ובאופן הזה להניח את התשתית לחלק הבא . הפעילויות הנוגעות לחלקים השונים של הסיפור עוסקות בין היתר בדמויות המופיעות בסיפור : דמות המספר והדמויות המשניות . במהלך הלימוד של הסיפור מומלץ לקיים שיח פתוח עם התלמידים שיאפשר להם להביע את הרגשות העולים בהם נוכח קריאתו ולחלוק עם הכיתה גם סיפורים אישיים רלוונטיים לנושא . ייתכן שיובאו סיפורים על אי-הבנה , אפליה , תחושת זרות ונושאים רגישים אחרים המצריכים הקשבה וסובלנות . השיח יכול להתקיים בקבוצות ובמליאה על-פי החלטת המורים . החלק הראשון של הסיפור מעמת בין שם לכאן . תמונת ארץ מוצאו של שמוש תיבנה בחלקה עלידי אסטרטגיה של הסקה . כך לדוגמה מהמשפט " סיפרו לי שתהיינה בבית הספר בנות , " משתמע שבבית הספר שבו למד קודם היו רק בנים . לעומת זאת , מתגובת המספר לשמו של בית הספר ניכר שהיה לו מושג לגבי התרבות שאליה הגיע . פעילות 3 הדמויות הנוספות שהוזכרו בקטע הן : מנהל בית הספר , המורה לגיאוגרפיה , אחיו של המספר , אמו וכמו כן בני כיתתו , המתוארים כדמות קיבוצית . פעילות 4 פעילות זו היא דוגמה לקושי הסגנוני . ממבוגרים אפשר לצפות שיכירו את הביטוי " שמו הולך לפניו " ולכן מיד ברור להם משחק המילים שעשה שמוש . לעומת זאת , לילדים יש צורך להסביר את הביטוי המקורי . שבירה של צירופים שגורים וביטויים היא אחת הדרכים לבניית הומור . שני הציטוטים מלמדים שקליטת המספר בארץ הייתה מוצלחת שכן ידע לנצל את הסיטואציות שנקרו ונשמע בוטח בעצמו . החלק השני של הסיפור מגולל את התקרית עם המורה למוזיקה . זהו חלק משמעותי במיוחד בסיפור . התלמידים מגיעים מוכנים לקרוא על עוד מקרה שבו לשפה יש חלק באי ההבנה . גם למוטיב הצחוק שנמצא בסיפור זה יש הכנה בחלק הקודם .
|
|