|
صفحة: 176
פעילות 10 בפסקה האחרונה יש 15 פעלים בגוף ראשון יחיד : חדלתי , רצתי , הכרתי , הלכתי , טיפסתי , דחפתי , נכנסתי , קפצתי , עברתי , רצתי , שמעתי , עליתי , שרקתי , הרמתי , החבאתי . הפעלים יוצרים תחושה של תנועה מהירה ובהולה ושל התגלגלות של התרחשויות , ומעצימים את המתח . פעילות 11 אלכס שהה לבדו במחבוא בשכונה שנהרסה כמעט כליל . הוריו נעלמו ולא היו בני אדם אחרים סביבו . בבדידותו השתוקק לנוכחות של נפש חיה , ולכן רצה להחזיר אליו את שלג . ייתכן , שהעובדה שהוא מציל את שלג ושומר על חייו חיזקה אותו והעניקה לו תחושה של כוח ושל שליטה במצב . יש משמעות גם לעובדה ששלג היה חלק מחייו הקודמים של אלכס , כשחי עם הוריו בגטו עוד לפני שהגרמנים החלו בפעולות גירוש . פעילות 12 המילה " אי " מעלה בתודעה את הצירוף " אי בודד . " אלכס שוהה לבדו בבית הרוס , מנותק ממשפחתו ומבני אדם בכלל . הבדידות , הפחד , הניתוק וחוסר האונים הם גורמים משמעותיים בחייו , כאילו היה ניצול מספינה טרופה המוצא את עצמו לכוד באי בלב ים ואינו יכול לעזור לעצמו . ה " ציפורים " בשם הרחוב מסמלות חירות מבחינת הקונוטציה שנקשרת אליהן , ונוכחות המילה בסמיכות ל " אי " מעצימה את תחושת חוסר האונים של אלכס . טקסט הנאום שנשא אורי אורלב בטקס קבלת עיטור אנדרסן פעילות 2 המחשבות שעזרו לאורלב היו קשורות בשינוי נקודת המבט שלו על האירועים הקשים : . 1 הוא חשב על עצמו כעל גיבור בסיפור הרפתקאות ; . 2 הוא המציא סיפור לפיו כל מה שקורה אינו אלא חלום שהוא חולם בדמותו של בנו של קיסר סין . פעילות 4 הנאום של אורי אורלב הוא טקסט אישי מאוד , שבו , באמצעות פיסות מציאות שנצרבו בזיכרונו , הוא משתף את הקהל בחוויותיו מילדותו בזמן המלחמה ובתוך כך נוגע בסוגיות מוסריות וערכיות . כזה הוא זיכרון המפגש עם השוטר הפולני , שמסתכן בכך שאינו לוקח את הילדים . דימוי האגם הקפוא , הקרח הדק ואיום השקיעה בתהום מבהירים לתלמידים כי חוויות השואה , אף שנצרבו בתודעתו של אורלב כשהיה ילד צעיר , הן עדיין טראומטיות . הכתיבה לילדים מאפשרת לו לגעת בחוויות האלה באופן מדוד ומאופק , ולהישמר מפני שקיעה בתהום של אבל ועצב .
|
|