|
صفحة: 69
פעילות 2 קטע המידע משמש רקע והכנה לקריאת הסיפור . קריאתו מאפשרת לתלמידים לרכוש מידע על מנהגי החג , במיוחד על הסליחה ; להכיר מושגים שיופיעו גם בסיפור –כמו " הספרים שבהם נכתב הדין " ו"בקשת מחילה "; לקבל תחושה של רוח החג –שהיא תערובת של קדושה , חרדה ותקווה . קטע המידע מדגיש את האווירה הרצינית , הקודרת והרת-הגורל המלווה את יום הכיפורים ואת הימים הקודמים לו – אווירה שעל הרקע שלה תבלוט ביתר שאת דרכו הייחודית של החייט . פעילות 3 ביטויים כמו " כפרה שלי , " " כפרה עלייך" שגורים מאוד במשפחות רבות . אפשר להפנות את תשומת לב התלמידים לאיור העוסק בביטויים אלה ולשאול אותם באיזו משמעות של המילה הם משתמשים בדרך כלל . בהמשך אפשר להראות להם שהמובן של אחת מנגזרות השורש כפ"ר הוא ' החלפה' ( כמו בצירוף " כופר נפש , ( " ומכאן שכוונתו של הביטוי " כפרה עליך" הוא " אתן את חיי תחת אלו שלך . " הסיפור " מעשה בחייט" מאת אליעזר שטיינמן , מתוך " ספר בר מצווה" הסיפור משקף את רוחו של העולם החסידי ואת ערכיו , שלפיהם על עבודת האל להיעשות מתוך שמחה ותחושת קרבה לאל . הסיפור מעמיד את גישתם הנוקשה והפורמלית-משהו של תלמידי רבי אלימלך מול גישתו האינטימית , הבלתי-אמצעית והיוצאת מהלב של החייט . חשוב לוודא שהתלמידים מבינים שהחייט אינו מחלל את יום כיפור וכי הסעודה שהוא עורך היא הסעודה המפסקת שלפני הצום . פעילות 3 השאלה באה להעמיד זו מול זו את האווירה מלאת ההתלהבות והשמחה של הסיפור , ואת האווירה הרצינית והקודרת של יום כיפור , כפי שהיא מתוארת בקטע המידע . בעבודה עם ילדים מתקשים כדאי להציע להם תבנית כתיבה : " בסיפור כתוב ש ... וזה מפתיע , כי בדרך כלל . " ... תבנית כמו זו עשויה להקל על התלמידים בארגון הרעיונות ובניסוחם בכתב . פעילות 4 כדאי להפנות את תשומת לבם של התלמידים לשני וּ ת המאפיינת את פנייתו של החייט לאלוהים : מצד אחד הוא קורא לו " ריבונו של עולם , " ומצד שני הוא פונה אליו כמו אל חבר קרוב שאפשר לנהל אתו משא ומתן , ובסופו של דבר " להסכים" למחול לו . כדי להמחיש את השניות הזאת , כדאי לרשום על הלוח את הכינוי שבאמצעותו החייט פונה לאל ומולו לכתוב את אופני הפנייה וההתנהגות שלו לאלוהים . פעילות 5
|
|