|
صفحة: 6
עקרונות מנחים העקרונות שספרי מילה טובה לכיתות ד , ה , ו מושתתים עליהם מתאימים לעקרונות תכנית הלימודים , למחקרים ולמסמכים הקשורים לחינוך ולהוראה , בתוספת הדגשים שמטרתם לענות על הצרכים הספציפיים של תלמידים בכיתות אלה . למידת שפה אינטגרטיבית : נושא , עולם שיח וסוגה היוצרים עיגון הקשרי להוראת השפה – בספר על שני כרכיו 35 פרקים המעוגנים כל אחד תחת נושא תמטי ונושא אורייני . בכל פרק יש מיקוד בעולמות השיח הרלוונטיים ( בדרך כלל , עולם שיח אחד , ( תוך הדגשה של סוגה אחת מרכזית . התלמידים בוחנים את הטקסטים מצד תוכנם , ואגב הקריאה הם לומדים להכיר את הסוגה ואת מאפייניה . המבנים הלשוניים ודפוסי השיח נלמדים כאמצעים להבנה וכמשרתים את צורכי הביטוי של התלמידים . הצגת מגוון ( תוכני ומתודי ) – הספר מציע מפגש עם מגוון נושאים ועם מגוון סוגות ותת-סוגות . הפעילויות בכל פרק מכוונות לארבע מיומנויות השפה – כתיבה , קריאה , האזנה ודיבור – והן מגוונות מבחינת אופני התשאול ומבחינת רמות ההבנה הנדרשות . הגיוון מתבטא גם בפורומים שבהם מתבצעות הפעילויות – מפעילויות עצמאיות לפעילויות בזוגות ובקבוצות ועד לפעילויות במליאה . למידה מעגלית – התלמידים פוגשים את כל אחת מסוגות-העל ( או תת-הסוגות ) פעמים אחדות , ובכל מפגש הם מחדדים היבט אחר של הסוגה המשתקף בטקסטים או מחזקים את המודעות וההבנה בהקשר להיבט מסוים . למשל , תת-הסוגה " כתבה" מופיעה בכמה פרקים : בפרק " זוכרים את רבין" ובפרק "שיעור כינור" ( כרך (; 1 בפרק " הצלת נפשות " ... ( כרך . ( 2 דוגמה אחרת לעיסוק חוזר בטקסטים בעלי מכנה משותף היא העיסוק במדרשים . המעגליות באה לידי ביטוי גם במפגשים עם יצירות ספרות : בפרקים שונים התלמידים מתבקשים להתבונן בדמויות ראשיות , לבטא ( בעל-פה ובכתב ) את מידת ההזדהות אתן , להסביר את פעולותיהן ומניעיהן , להסכים או לערער על שיקולי הדעת שלהן ועוד . לדוגמה : בפרק " בין הורים לילדים " בהקשר לפרק " אני רוצה את אבא שלי" מתוך הספר " לעזוב בית" של יונה טפר ; ובפרק " זיכרונות עולים" בהקשר לסיפור "צעדים ראשונים" של אמנון שמוש . במפגשים עם שירה התלמידים חוזרים ומתבקשים להעלות אסוציאציות ותחושות בעקבות קריאת השירים ולבחון אמצעים אמנותיים . חינוך לערכים – הטקסטים המופיעים בספר נבחרו בקפידה כדי שיתאימו לנושא העומד במוקד הפרק , יעניינו את התלמידים ויתאימו לגילם . מובן , שגם מסרים חינוכיים עמדו מאחורי בחירתם , כגון : חינוך לאהבת הארץ ( בפרקים " דרך ארץ" ו"חג הסיגד (; " חינוך לכבוד ולאהבת האדם ( בפרק " אחים מיוחדים "(; חינוך לאחריות ( בפרק " הצלת נפשות (; "
|
|