|
صفحة: 169
החיים , ואם הם אחד מצרכי בני האדם-למטרות חינוך והסברה ( כפי שסובר שי דורון , ( אזי , על פי הקצש"ע , אין חוששים לצערם של בעלי החיים וניתן להמשיך ולקיים את גני החיות . המקורות שנלמדו יצטרפו לקטעי המידע שקראו התלמידים בפרק ויוכלו לשמשם כנימוקים נוספים בדף העמדה שאותו עליהם לכתוב בפעילות . 3 הפרק " חד גדיא " ( עמוד 74 בספר הלימוד , כרך ( 2 נושא הפרק פרק זה עוסק בפיוט " חד גדיא" מההגדה של פסח ובפרשנות שנתנו לו בנימין כספי בשירו " חד גדיא" ואיציק מאנגר בשירו "שיר הגדי . " הפיוט חד גדיא החותם את ההגדה של פסח מאופיין במבנה צביר ; בכל בית נוספת לעלילה דמות חדשה , וכל בית מאזכר את כל המהלכים שהיו בבתים שלפניו . הפיוט נפתח במילים " חד גדיא . חד גדיא . דזבין אבא בתרי ז וּ זי " ( גדי אחד , גדי אחד , שקנה אבא בשני זוזים ) ומתאר שרשרת של גורמים – בעלי חיים ( כלב , שור , ( גורמים בטבע ( מים , אש , ( חפצים ( מקל , ( וישויות לא גשמיות ( מלאך המוות , הקדוש ברוך הוא ) שכל אחד מהם חזק מקודמו וממית אותו . הרעיון המרכזי בפיוט הוא שהקב"ה הוא השולט בעולם ומנהל אותו . פרשנים טוענים שמדובר בסיפור אלגורי ; הגדי מייצג את עם ישראל המוקף אויבים שמסכנים אותו , ורק הקב"ה יכול להשליט סדר בעולם ולהביא לגדי ישועה . בנימין כספי ואיציק מנגער כתבו בהשראת הפיוט , וכל אחד מהם ביטא ביצירתו עמדה אישית ; כספי שימר את הסיפור המקורי אך שינה בנחרצות את סופו , ומאנגר , בשיר שתוכנו הומוריסטי-דמיוני , הוביל את הגדי אל החופש . התלמידים יראו איך יוצרים כותבים בעקבות יצירות מהמסורת היהודית , על מה הם מוותרים , ומה הם מוסיפים כדי לבטא את הדעות שלהם . כמו כן , כשיקראו את " חד גדיא " מן ההגדה יגלו שהם מכירים לא מעט מילים בשפה הארמית . מטרות הפרק מטרות תוכן היכרות עם הפיוט " חד גדיא" החותם את ההגדה של פסח ועם שני שירים שנכתבו בהשראתו : " חד גדיא" מאת בנימין כספי ו"שיר הגדי" מאת איציק מאנגר . מטרות הבעה , הבנה ולשון . 1 עיסוק בטקסט מקור ובפרשנויות שלו .
|
|