صفحة: 36

למידה ממקורות מידע מרובים ללא קשר לתמורות שחלו במאה , ה-21 עם העלייה בגיל וביכולות הקוגניטיביות התלמידים נדרשים להתמודד עם כמה מקורות מידע העוסקים באותו הנושא . עם זאת , לא ניתן להפריד את הדיון בנושא הלמידה ממקורות מידע מרובים מהתמורות שחלו במאה ה-21 ובעקבות כך גם מהנדרש מבוגרי בית הספר במאה זו . הבנה של שני מקורות מידע ומעלה מצריכה את הדברים האלה : הערכת התוכן והמקור של כל אחד ממקורות המידע ; כמו כן השוואה בין מקורות המידע השונים והערכת היחסים התוכניים ביניהם ( למשל האם הם משלימים או סותרים זה את זה ?( והקשרים בין מקורותיהם . בנוסף לכך , על הקוראים להציג הבנה כוללת מתוך כלל מקורות המידע ולהסיק מסקנות . התלמידים צוברים ידע ומשווים בין המידעים השונים , אך גם לומדים כי שילוב בין כמה מקורות מעשיר את הידע בנושא מסוים לא רק בהקשר לכך שנצבר מידע , אלא גם בהקשר לכך שההיחשפות לכמה מקורות והשילוב ביניהם יוצרים תמונה שלמה ועשירה יותר . העלאתו של נושא זה למודעות התלמידים חשובה ביותר . בנוסף לכך , מתחדדת המודעות להבדלים בין מקורות מידע בהקשר לנימה המבוטאת בהם . הסקה על קשר היא סוג של מתן פרשנות , ולפיכך פרשנות מהווה חלק מתהליך המיזוג . זוהי פעילות חשיבה מסדר גבוה – " זיהוי רכיבים וקשרים , " ובעזרתה נוצר בסיס המאפשר , בין היתר , להסיק מסקנות מתוך 69 ראמ ( "ה מרץ , ) 2103 פיזה – 2102 טיוטת המסגרת המושגית באוריינות קריאה . מתוך אתר הראמ – Pisa – "ה מחקרים בינלאומיים : http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Rama / MivchanimBenLeumiyim / OdotPisa . htm עמוד . 2 70 ברזלי , ש' ) אוק' . ) 2103 מחפשים אחר הבנה . הד החינוך , גיליון בנושא " הוראה לשם הבנה . " 71 בריט , א"מ ורוט , ) 2102 ( ) B ritt & Rouet ( ג'"פ אצל : ברזלי , ש' ) אוק' . ) 2103 מחפשים אחר הבנה . הד החינוך , גיליון בנושא " הוראה לשם הבנה . " 72 ראמ ( "ה מרץ , ) 2103 פיזה – 2102 טיוטת המסגרת המושגית באוריינות קריאה . מתוך אתר הראמ – Pisa – "ה מחקרים בינלאומיים : http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Rama / MivchanimBenLeumiyim / OdotPisa . htm קריאה במאה ה-21 " אוריינות קריאה היא יכולתו של הפרט להבין טקסטים כתובים , להשתמש בהם , להעריך ולבקר אותם ולעסוק בהם במטרה להשיג את מטרותיו , לפתח את הידע והפוטנציאל שלו ולהיות חלק מהחברה " . ראינו לנכון להרחיב על אודות קריאה במאה ה-21 בהקשר לשני נושאים : למידה ממקורות מידע מרובים ותצורות שונות של טקסט .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار