|
صفحة: 139
פעילויות 4-5 לפעילות 4 יש שתי מטרות . באמצעות השלמת ביטויי הזמן התלמידים מארגנים מחדש את הטקסט , ולכן התרגיל משמש להבנת הנקרא . בנוסף , ביטויי הזמן הם אחד האמצעים לקישוריות בטקסט . חשוב להפנות את תשומת לב הילדים לתפקיד זה , ולעודדם להשתמש בקשרי זמן בטקסטים שהם כותבים , לא רק בשיעור זה . בפעילות הכתיבה בסוף הפרק התלמידים מתבקשים להיעזר בכתיבתם בקשרי הזמן . פעילות זו מכינה אותם לקראת הכתיבה שבה מסייעים קשרי הזמן לתיאור רצף האירועים על-פי סדר ההתרחשות שלהם . פעילות 5 א מזמנת סידור ברצף תוך שימוש הן בטקסט והן בקשרים ישירים ועקיפים בתוך המשפטים . בפעילות 5 ב נדרשת תשומת לב לרצף הבא לידי ביטוי במספרי השנים . *** כותבים תולדות חיים של אדם קרוב ההצעה למשימת כתיבה של " תולדות חיים" יכולה לשמש כאחת ממשימות הכתיבה ארוכות הטווח הנערכות בכיתות ד . כתיבה ארוכת טווח היא כתיבה המתקיימת במסגרת מטלה מורכבת הנמשכת לאורך זמן והמערבת למידה של תחום תוכן כלשהו במשולב עם למידה הנוגעת לאופן כתיבת התוצר שהוגדר במסגרת המטלה . בעבודות מסוג זה התלמידים לומדים את תכני הנושא הנבחר לעבודה , כאשר תהליך לימוד התוכן משלב תהליכים לשוניים של הבנת הנקרא לשם הפקת מידע , מיזוג מידע , ותהליכים של כתיבת תוצר הלמידה . משהוגדר תוצר הכתיבה במסגרת המטלה , תפקיד התלמידים לכתוב את התוצר , תוך הכרה של מאפייני הטקסט שהם עומדים לכתוב : מטרתו , המבנה המתאים לו , האמצעים הלשוניים – אוצר המילים , אמצעים ליצירת לכידות וקישוריות , פיסוק , והארגון הגראפי המתאים למטרת הטקסט ולקהל נמעניו . הכתיבה תהיה כרוכה בכתיבת טיוטות ובשכתובן בעקבות משוב והערכה של המורה והעמיתים במסגרות לימוד שונות – מליאה , קבוצות , פרטני . משהוגדר תוצר הכתיבה במסגרת המטלה , תפקיד המורים הוא לזמן הזדמנויות עבור התלמידים לכתוב את התוצר , תוך תכנון מצבי למידה שבהם התלמידים לומדים להכיר את מאפייני הטקסט שהם עומדים לכתוב . בהצעה זאת של כתיבה ארוכת הטווח של תולדות חיים , התלמידים יתנסו בתהליכים לשוניים של הבנת הנקרא לשם הפקת מידע משתי דוגמאות של תולדות חיים : האחים גרים ( וילהלם ויקוב גרים ) והנס כריסטיאן אנדרסן . במסגרת מטלת הכתיבה מוצעים ארבעה שלבים בתהליך של כתיבה ארוכת הטווח : . 1 בחירת דמות שעליה התלמידים רוצים לכתוב " תולדות חיים ; " . 2 איסוף מידע על הדמות באמצעות איוןיר מובנה ; . 3 קריאה חוזרת של שתי הדוגמאות המצויות בפרק תוך התמקדות בזיהוי מאפייני הסוגה מתוך זווית של קורא העתיד לכתוב בעצמו " תולדות חיים . " . 4 כתיבת טיוטות ושכתובן בעקבות משוב והערכה ( יש להדגיש כי לא כל תהליך טיוט של טקסט הופך את מטלת הכתיבה לכתיבה טווח-ארוכת . ( דוגמאות לכתיבה ארוכת-טווח והוראה מדורגת של התהליך אפשר למצוא , בין השאר , ביחידות ההוראה של משרד החינוך : " בילוי נעים" לכיתות ג-ד ו " לתפארת מדינת ישראל" לכיתות . -ו' ה'
|
|