|
صفحة: 28
המורים הוסיפו בעצמם . המורים יוכלו לראות בכל עת מה הם הוסיפו לגרסה הדיגיטלית ומהן השכבות שצוות מטח הוסיף לה . תקשוב , למידה והוראה בספר "מילה טובה מאוד ד" – סביבת " כותר" כוללת כלים ייחודיים לעריכת תוכן דיגיטלי ומשמשת גם קורא ( reader ) " חכם . " בפיתוח הגרסה הדיגיטלית נעשתה הבחנה בין טכנולוגיות שונות : כאלה המאפשרות להחליף תהליכים פדגוגיים " מסורתיים" בתהליכים חדשים או לצרף לאלו המסורתיים תהליכים חדשים , ( למשל , החלפה של תהליכי הערכה כתובים בתהליכי הערכה מקוונים או צירוף של תהליכי הערכה מקוונים לאלו הכתובים , וכאלה המאפשרות שינוי בתהליכי הלמידה , כגון החלפת ספר הלימוד המודפס כמקור המידע היחיד שעומד לרשותם של התלמידים בספר לימוד דיגיטלי המפנה לאתרים עדכניים שנבדקו ונמצאו מתאימים לתלמידי כיתה ד וכאלו המשלבים טקסט עם מרכיבים ויזואליים המסייעים בהבנת התכנים . אחד היעדים המרכזיים של שילוב התקשוב בגרסה הדיגיטלית של " מילה טובה מאוד ד" הוא לתרום תרומה מעשית להשבחת ההוראה של החינוך הלשוני כתחום דעת . בכל המקומות ששולבו בהם מיומנויות השימוש במחשב ובמקורות מידע דיגיטליים , נעשה הדבר כאמצעי בשירות החינוך הלשוני ולא כמטרה שעומדת בפני עצמה . בתהליך הפיתוח נלקחו בחשבון שני קהלי היעד של ספר הלימוד : תלמידים ומורים . תלמידים הבחירה בכלים הטכנולוגים ובמיומנויות הנדרשות להפעלתן הותאמה לשלב ההתפתחותי של תלמידים בכיתה ד ובהלימה לפירוט המיומנויות של אוריינות תקשוב ומידע על-פי התקן הבינלאומי IEL לבית הספר היסודי . הספר הדיגיטלי מציע לתלמידים הצעירים סביבות ויזואליות מגרות , שבהן הם רוכשים ומבססים את הידע הקוגניטיבי והלשוני הנדרש מהם בתהליך הבנת הנקרא ( אוצר מילים , תחביר , ידע השיח , ידע מטא-לשוני וכדומה ) במקביל לפיתוח היכולת לשלוט במיומנויות מחשב . להלן הדגמות מתוך ספר הלימוד בגרסתו הדיגיטלית הנוגעות לנאמר לעיל . העמקת הדיאלוג הלימודי עם טקסט באמצעות משחקים לימודיים – הגרסה הדיגיטלית של הספר מציעה לתלמידים עושר רב ומגוון רחב של משחקי מחשב לימודיים : משחקי זיכרון , משחקי התאמה , טריוויה , תשבצים , משחקי רב-ברירה , משחקי גרירה ועוד . חוקרים הראו כי באמצעות משחקי מחשב אפשר לטפח מיומנויות מוטוריקה עדינה , לשפר מהירות תגובה ויכולת ריכוז , לטפח מיומנויות חזותיות , שמיעתיות ומרחביות , ולטפח מיומנויות חשיבה כגון תכנון , ארגון ורצף פעולות . 52 משרד החינוך : מינהל למדע ולטכנולוגיה , גף ליישומי מחשב בחינוך . ) 2100 ( הוראת מיומנויות אוריינות מחשב ומידע . CIL 53 זלכה , ג' . ) 2100 ( סביבה לימודית דיגיטלית בגני הילדים . בתוך ד' חן וג' קורץ ) עורכים , ) תקשוב למידה והוראה .
|
|