|
صفحة: 183
וכדומה . זו הזדמנות להתוודע לעשרת הדיברות ולדרך הניסוח שלהם ( שמות , פרק . ( כ' מומלץ להציג בפני התלמידים יצירות אמנות שבהן מצויר משה ובידיו לוחות הברית , או איורים שונים ללוחות הברית שבהם ניתן לקרוא בצורה ברורה את הנוסחים המקוצרים המקובלים לעשרת הדיברות ' ) דיבר' – לשון זכר : צו יסוד שנצטוו בו בני ישראל במעמד הר סיני . רבים : 'דיברות . ( ' רצוי לתרגל דרכים סגנוניות שונות בניסוח חוקים ואיסורים . התמרורים הם דרך מוחשית ומעניינת להציג חוקי תנועה המנוסחים בקצרה . ניתן לראות שבתמרורים נוהגת צורת הציווי בנוכח ( לשון זכר , המתייחסת לשני המינים , ( וזאת כדי לספק ניסוח מקוצר ( יש להספיק לקרוא את התמרור תוך כדי נסיעה , ( לחסוך במקום ולמסור את חוקי התנועה בטון רשמי וסמכותי . הטיפול בחוקים מטרותיו , בין השאר , לעורר את אחריותו של התלמיד כלפי הסביבה וכלפי הזולת , ומבחינת לימוד הלשון – לרכוש מבנים תחביריים הממלאים פונקציה תקשורתית של הוראה / חוק ( כולל " טעימה" מלשון המקרא , ( להכיר את מוסכמות הסוגה של החוק , ולפתח רגישות סגנונית . שם הפרק : הנה נכנסת השבת ( כרך 2 עמ' ( 122 נושא הפרק בפרק שתי יצירות ספרות , שיר ומדרש . שתי היצירות נוגעות בשבת ובקשר שבינה לבני האדם . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התלמידים יבינו את תחושותיה של ילדה הצופה בהוריה המקבלים את השבת איש בדרכו ( בקידוש ובהדלקת נרות , בקול ובשתיקה . ( . 2 התלמידים יתבוננו בדרכה הייחודית של הדוברת להבין את המנהגים ולבטא את תפילותיה שלה . . 3 התלמידים יקראו מדרש חז"ל העונה על השאלה " מדוע נברא אדם הראשון ביום השישי לבריאה" ויוצר זיקה בין הבריאה ביום השישי לשבת . יעדי החינוך הלשוני . 1 התלמידים יפגשו שני טקסטים מרבדים לשוניים שונים : שיר הכתוב בעברית עכשווית יומיומית ומדרש הכתוב בלשון חכמים . . 2 התלמידים יפגשו משל קצרצר המנוסח כמשפט מהודק שגלום בו רעיון שלם . . 3 התלמידים יתנו את דעתם על תרומתם של צלילים למשמעות . . 4 התלמידים יתבוננו במבנה יוצא דופן של שיר .
|
|