|
صفحة: 23
במילון או לשער את משמעותן ולשלבן במשפט . במהלך הקריאה עשויים להתגלות חסמים לקסיקליים נוספים . מומלץ בשלב זה לפרש את המילה ולהמשיך בקריאה . לעתים , נכון לעצור כדי להתרשם מבחירה לקסיקלית יפה במיוחד , מעניינת וכדומה . לאחר הקריאה עוסקים בביסוס הידע של המילים שנרכשו : עוסקים בנרדפות , בשורש , ברמזי תוכן , במשפחת מילים , בשדה סמנטי ובצירופים . בכל טקסט חדש יפעילו המורים שיקול דעת באשר לדרך הטיפול המתאימה באוצר המילים שבטקסט תוך בחירה מושכלת של המילים ואופן הוראתן ( נוסף על הטיפול המוצע בספר לתלמידים . ( אחד האמצעים לקידום ערנות מטא-לשונית והעשרה של אוצר מילים או ידע על אודות מילים היא שיחה לבירור סמנטי . על-פי בלום-קולקה שיח מטא-פרגמטי ומטא-לשוני ( דיבור על דיבור ועל שפה ) מעיד על רמה לשונית גבוהה . " רכיב מיומנות זה אחראי ליכולת לבנות ידע לשוני ולהסביר ידע זה במילים מפורשות " . בלום-קולקה מוסיפה כי בסוג זה של דיבור , " ילדים מפגינים את המודעות הלשונית שלהם באמצעים שונים : הערות על שימוש נאות בשפה , נושאים סמנטיים , שפה כנושא השיחה" וכד' . כדי לקדם את אוצר המילים של התלמידים מתוך תפיסה כי אוצר המילים מהווה תשתית ליכולות האורייניות על כל היבטיהן , ובכדי ולהגביר את המודעות לחשיבות העיסוק בתחום זה , ניגשנו לנושא בשני אופנים : ) 0 בסוף כל פרק נזמן לתלמידים מפגש חווייתי עם השפה – חוויה אוריינית המפגישה את התלמידים עם אוצר מילים הנקשר עם תופעות לשוניות המופיעות בפרק או במעט מן המקרים עם תופעות הקשורות אליו באופן נושאי כלשהו . ישנו סימון איקוני למפגש עם נושא אוצר המילים ) ראו דוגמה בהמשך ( – הכולל את התופעות הלשוניות שרצינו להדגיש בפרק : מתחת לשם התופעה מופיע לרוב ציטוט מתוך טקסט מהפרק שבו התופעה הלשונית באה לידי ביטוי , ניתן הסבר לתופעה ויש תרגול בגרסה הדיגיטלית של הספר . 40 בלום-קולקה , ש ' וחמו , מ ' . ) 2101 ( פרק : 2 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית-הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש' בלום-קולקה ומ' חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים . ) 24-68 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . 41 ביאליסטוק , א' . ) 0266 ) ( Bialystok ( אצל בלום-קולקה , ש ' וחמו , מ ' . ) 2101 ( פרק : 2 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית-הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש' בלום-קולקה ומ' חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים . ) 42-61 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמוד . 77 42 קולקה-בלום , ש ' וחמו , מ ' . ) 2101 ( פרק : 2 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית-הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש' בלום-קולקה ומ' חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים ) 42-61 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמוד . 77
|
|